19 Eylül 2024 Perşembe

 TRAFİKTEKİ KEDİ GÖZLERİNE NE OLDU

TÜRKİYE'DE YOL MÜHENDİSLİĞİ VAR MI? 

GÜNEŞ ENERJİLİ SİSTEMLER NEDEN YAYGIN DEĞİL? 




NEVİN BİLGİN 

Farklı bir konuda düşünmeye davet ediyorum bugün. Son yıllarda gece şehirlerarası yolculuk yaptıysanız yolların ne kadar karanlık olduğunu farketmişsinizdir.  Türkiye’de karayolu ulaşımı, ulaşım altyapısının en çok yatırım alanı olmasına rağmen, trafik işaretlemesi ve aydınlatma konularında hala ciddi eksiklikler bulunmakta. 

Otoyolların hızla inşa edilmesiyle yol güvenliği öncelikli bir konu haline gelse de, kedi gözleri gibi hayati öneme sahip güvenlik unsurlarının bakımı ve modernizasyonu yeterince yapılmakta mı acaba? 

Eskiden geceleri sürücülere yol gösteren kedi gözleri, günümüzde birçok yolda işlevini yitirmiş, tek taraflı düzenlemeler ve bakımsızlık nedeniyle etkinliğini kaybetmiş durumda. Bu durum, gece görüş alanını kısıtlayarak trafik kazalarına zemin hazırlamaktadır.

Güneş Enerjili Çözümler

Birçok ülkede güneş enerjisiyle çalışan ve LED aydınlatmalı trafik işaretleme sistemleri kullanılarak, yol güvenliği önemli ölçüde artırılmaktadır. Bu sistemler, enerji tasarrufu sağlamalarının yanı sıra, gece sürüş güvenliğini de büyük oranda iyileştirmektedir.

Türkiye’de ise bu teknoloji henüz yaygınlaşmamıştır. Türkiye'de de bazı  teknoloji firmalarının, yerli imkanlarla üretilen ve güneş enerjisiyle çalışan aydınlatmalı kedi gözleri geliştirmiştir. Bu cihazlar, hem çevre dostu olmaları hem de 24 saat çalışabilir özellikleriyle dikkat çekmektedir. Ancak uygulanabilirliği ve yaygınlaştırılması konusunda sorunlar bulunmaktadır. 

Yol Mühendisliği Eğitimi

Yol mühendisliği ve trafik güvenliği alanında Türkiye'de tam anlamıyla uzmanlaşmış bir eğitim altyapısı var mıdır? Elbette bu alanda eğitim veren bazı okullar ve bulunmaktadır. Şehir Planlaması, İnşaat Mühendisliği bölümleri yanında Ulaştırma ve Trafik Hizmetleri  gibi mesleki okullar mevcuttur. Ancak tamamen yol mühendisliği konusunda bir branş bulunmamaktadır. 

Örneğin, Selçuk Üniversitesi Ulaştırma ve Trafik Hizmetleri Bölümü ve Karadeniz Teknik Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü gibi okullarda bu konuda teknik eğitimler verilse de, yol mühendisliği kapsamındaki derslerin yeterliliği ve uygulama imkanları sınırlıdır. Özellikle yurtdışındaki örneklere bakıldığında, Almanya ve Amerika’da trafik işaretlemesi, aydınlatma sistemleri ve yolun genel bakımından sorumlu mühendislerin kapsamlı eğitim aldığı görülmektedir. Türkiye’de de bu seviyede bir eğitim ve uygulama altyapısının kurulması büyük bir gereklilik haline gelmiştir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder