İLETİŞİMİN EKONOMİ POLİTİĞİ VE HABER ALMA
ÖZGÜRLÜĞÜ
İLETİŞİM EKONOMİ POLİTİĞİNDE: MEDYA
İZLEYİCİSİNİ REKLAMVERENLERE SATAR
DİJİTAL KAPİTALİZM, KULLANICI EMEĞİNİ KARA
DÖNÜŞTÜRMEKTEDİR
NEVİN BİLGİN
İletişimin ekonomi politiği, güç ilişkileri yanında,
medya ve iletişim alanındaki ekonomik yapıları, kaynak yapısını da
incelemektedir. Medya kuruluşlarının işleyişleri yanında, sahiplik, içerik,
üretim süreçleri ekonomik politiğin içinde yer almaktadır. Kamu politikaları,
dijital devrimin yarattığı dönüşüm yanında reklamcılıkla birlikte medya
endüstrisi ve toplumsal etkilerini analiz etmektedir.
Dallas W. Smythe ve İzleyici Emtiası
İletişim Ekonomi Politiği kuramcısı olan Dallas W.
Smythe, “izleyici emtiası” kavramıyla tanınmaktadır. Buna göre medya sadece
içerik üretmez, izleyiciyi reklamverenlere pazarlamakta ve satmaktadır.
İzleyici emtiası, medyanın izleyici kitlesini yaratıp
bu kitlenin dikkatini reklamverenlere pazarladığı bir modeldir.
Tüketici Üretimi
Smythe, medya ve tekelci kapitalizm arasındaki
ilişkiye dikkat çekerek, medya kuruluşlarının tüketici üretimi yaptığını
vurgulamaktadır. Medya sadece bilgi veren
değil, tüketiciyi şekillendiren, yönlendiren bir işlev de görmektedir.
Sosyal Medya ve Emek Çalışmaları
Sosyal medya ve dijital platformlardaki, ekonomi
politik de önemli hale gelmiştir. Sosyal medya kullanıcıları, içerik üreticisi
olarak kabul edilmekte ve bu içerikler platformlar tarafından gelir elde etme
aracı olarak kullanılmaktadır.
Dijital kapitalizmde, kullanıcının ücretsiz emeği
üzerinden de değer yaratılmaktadır. Kullanıcıların emeği sömürülmekte ve
dijital platformlar bu emeği kâr amacıyla kullanmaktadır.
Medya ve Bilinç Endüstrisi
Smythe, bilinç endüstrisi kavramıyla, medya
kuruluşlarının sadece bilgi aktarmakla kalmadığını, aynı zamanda tüketici
bilincini şekillendiren bir öğretim makinesi olduğunu savunmaktadır.
Bilinç endüstrisi, enformasyon sektörü ve tüketim
maddeleri endüstrisini kapsamaktadır.
Medya, tüketicileri belirli bir bilinç düzeyine
getirme ve tüketim alışkanlıklarını yönlendirme işlevi görmektedir. Tabii ki bu
yönlendirme, medya kuruluşlarının ve sermayenin çıkarı doğrultusunda gelişmektedir.
Ayrıca medyanın dördüncü kuvvet olarak kendini
göstermesi, propaganda, siyaset, ekonomi ve sosyoloji alanlarında önemli bir
amaçsallık kazanmasına yol açmıştır.
Yeni Medya
Yeni medya kavramı, teknolojik gelişmelerle birlikte
iletişimin işlevselliğine yeni bir boyut kazandırırken, artık iletişim, tek
taraflı bilgi yayılımından ziyade, karşılıklı etkileşim ve üretim/tüketim
süreçlerine olanak tanıyan alanlar haline gelmiştir.
Sanal Evren ve Metaverse
Sanal gerçeklik ve dijitalleşme, sosyal, ekonomik ve
kültürel gelişmeleri etkileyen yeni bir boyut sunmaktadır.
James Cameron’un yönetmenliğindeki Avatar (2009)
filmi, sanal gerçeklik kavramını popüler hale getirmiştir. Metaverse,
insanların dijital ortamda etkileşimde bulunabileceği, ticaret yapabileceği ve
sosyal ilişkilerini sürdürebileceği bir platform sunarak, iletişimin yeni
sınırlarını belirler hale gelmiştir.
Türkiye’de Dijital Medya
Türkiye’de günlük erişimi bir milyonun üzerinde olan
dijital platformlara temsilcilik açma zorunluluğu getirmiştir. Bu karar,
dijital medya şirketlerinin kamu otoritesi tarafından denetlenmesi ve
sorumluluk üstlenmesi gerektiği anlamına gelmektedir.
Kaynakça:
Yazıcıoğlu, Caner, 2022, İletişim Bağlamında Ekonomi Politik
İLETİŞİMİN EKONOMİ POLİTİĞİ – iksad yayınevi
(iksadyayinevi.com)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder