EMEKLİYE
EBEDİ VAATLER
68
YILDIR TÜRK EMEKLİSİ SEÇİM MALZEMESİ
VATANDAŞI
UNUTUP KENDİ MAAŞINI ARTTIRAN MİLLETVEKİLLERİNE “DELTA YÖNTEMİ”
MİLLETVEKİLİ
MAAŞ ZAMMINA KARŞI ÇIKAN TEK MİLLETVEKİLİNİN BAŞINA NE GELDİ?
O MİLLETVEKİLİ
ZEKAİ ÖZCAN ANILARINDA NE ANLATTI?
NEVİN BİLGİN
Türkiye’de giderek artan enflasyon ve
ekonomik çıkmaz, sosyal adalet dağılımını da yerle bir etmiş görünmektedir. 10
bin lira hatta altında aylıklarla geçinmek durumunda kalan vatandaşlarla, vatandaşla
empati ilişkisini kaybeden siyasetçiler arasındaki bağ da giderek kopmaktadır.
Siyasetçilerin başarılı olmaları için gerekli olan ve adına Delta Yöntemi
denilen “disiplinli çalışma, empati, liderlik, teşkilatlanmada başarı ve akademik
yardım” bileşenlerinden “empati” günümüz siyasetçilerin artık çok uzağında
görüntü vermektedir.
Empati ve Akademik Yardım
Uluslararası alanda başta ekonomide yaşanan değişim ve dönüşümler siyasete de yansımaktadır. Son yıllarda siyasetin ulusal ve uluslararası düzeyde temel parametrelerinde önemli ve hızlı değişiklikler yaşanıyor. Bu değişimler, küreselleşmenin hız kazanmasıyla birlikte siyasal katılımın niteliğindeki değişimlerle yakından ilişkilidir. Demokratik kurumların kökleşmesi, sivil toplumun siyasetteki etkisinin artması ve uluslararası örgütlerin baskısıyla siyasetin çehresi değişiyor.
Siyasetçilerin ise başarıya ulaşmaları, disiplinli çalışma, teşkilatlanmada başarı ve liderlik yanında, vatandaşın sorunlarını yakından bilme, onunla empati kurma, aynı zamanda da bağımsız görüşler oluşturabilen bir akademik yardıma dayanmaktadır.
Milletvekili Zamları ve Yüksek Maaşlı Bürokratlar
141 bin TL tutarında maaş alan milletvekillerine önümüzdeki günlerde yansıyacak 43 bin TL zam da tartışma yaratmaktadır.
Milletvekilleri ile milletvekilli emeklileri de memurun zammından faydalanacak. Mevcut durumda milletvekilleri 141 bin 883 lira, milletvekili emeklileri de 96 bin 958 lira maaş alıyor. Emekli olup aynı zamanda milletvekilliği yapanların ise aylık geliri ise 238 bin 841 lira. 6 aylık enflasyonun belli olmasıyla temmuz zammı döneminde milletvekillerine yapılacak zammın da 43 bin 302 lira olması bekleniyor. Yine kamuda üst düzey bürokratların maaşları da milletvekili maaşlarını geçmiş durumda.
Tabii milletvekillerine de zam yapılması gerekiyor ancak, vatandaşın sefalet aylıklarına mahkum olduğu bir ortamda aradaki uçurumun fazla olması hem sosyal adalet açısından sorun yaratırken, hem de ayrıcalıklı bir sınıf yapısı oluşturmaktadır.
MİLLETVEKİLİ
ZAMMINA KARŞI ÇIKTI, SİYASİ HAYATI BİTTİ
Milletvekillerinden bu sosyal adaletsizliğe ses çıkaranı görmekse pek mümkün değil. Çünkü karşı çıkan kişi öncelikle milletvekilleri tarafından dışlanarak siyasette yalnızlığa itiliyor. Yıllarca SGK’da üst düzey bürokrat olarak görev yapan, ardından AKP’de siyasete giren, kısa bir süre MHP’de siyaset yaptıktan sonra siyaseti noktalayan, sosyal güvenlik kurumlarının birleştirilmesi yasasının mimarı eski Ankara Milletvekili M. Zekai Özcan anılarını yazdı. “Bürokrasi ve Siyaset Dedikleri” adlı kitapta hem hayatını hem de sosyal güvenlik sisteminin tarihçesini kaleme alan Özcan, milletvekili maaş artışları sırasında yaşadıklarını kitapta anılaştırdı.
M. Zekai Özcan
Kitapta ilgili bölümden bir pasaj şöyle:
“Milletvekilleri bana kırgın, küskün ve hatta bazılarının
düşman olmasının sebebi TBMM Genel Kurulu’nda yaptığım konuşmadan da
anlaşılıyordu. Demiştim ki;
“Bir milletvekili ide bir çaycı da bir çoban da aynı eşit
sağlık hizmeti alacak, sağlığa ulaşımda aralarında hiçbir fark olmayacak.
Milletvekilleri dahil SSK, Bağ-Kur ve Emekli Sandığı mensubu
her bir sigortalımızın emekli olma şartı eşitlenecek, herkes ödediği prim oranında
emekli aylığı alacak ve hiçbir sigortalımız arasında bir istisna olmayacaktır.
Emeklilerimizin maaşlarına çok yüksek zam yapmamıza rağmen
aylıklarını yetersiz, çalışanların aldıkları ücretleri at bulduğumu artması
gerektiğini” söyledim.
Yoksullara sadece paket yardımının yapılmasının doğru olmadığını onların yasal güvenceye kavuşturulması gerektiğini, 65 yaş üstü aylığının çok düşük olduğunu söyledim.
İktidar milletvekiliydim, muhalefet milletvekilinin
söylemeyeceği şeyleri söyledim. TBMM Kürsüsünü bu namusla kullandığımı gönül rahatlığıyla
söyleyebilirim. Dürüstlükten eşitlikten yana aldığım tavrın ve söyledim her bir
sözümden dolayı her zaman şeref duyduğumu belirtmek isterim. Ancak bu TBMM
Genel Kurulunda son konuşmam oldu.”
68 YILDIR PARTİLER EMEKLİYİ SEÇİM MALZEMESİ YAPIYOR
Türkiye'deki
emekli sayısı, 2023 verilerine göre 10 milyonu buluyor. Geriye dönüp 1956’ya doğru
gidersek her seçim döneminde emekliler seçim malzemesi olmuş, emekli
aylıklarının düzeltileceği gündeme getirilmiş. Yıl 2024 emekliler önümüzdeki
günlerdeki yerel seçimlerde de yine seçim malzemesi. Hatta kendi bir kısmı kendi
partilerini bile kurdu.
2023
rakamlarına göre, Sosyal Sigortalar Kurumu (SSK): 7.380.482 emekli
Bağ-Kur
(4B): 1.732.055 emekli
Emekli
Sandığı (4A): 1.618.855 emekli
Bu
verilere göre toplam emekli sayısı 10.731.392'dir. Ayrıca, dul, yetim, malul
veya sürekli iş göremezlik geliri alan kişi sayısı da 4.476.395'tir.
1950’den
itibaren 1980’lere kadar partilerin seçim beyannameleri incelersek emeklilerle
ilgili şu vaatlerle karşılaşıyoruz. Ortak nokta emeklinin gelirinin, yaşam
koşullarının düzeltilmesi. Ancak hala bu konuda aşama kaydedilmiş değil.
CHP- 1956:
Emeklilik bir geçim darlığı olmaktan çıkarılmalı, Emekli Sandığı memurlar için bir
sosyal hizmet merkezi haline getirilmeli, sandık gelirleri memur ve emeklilerin
yararına tahsis olunmalıdır.
Hürriyet
Partisi- 1957: Emekli, dul ve yetimlerin hakları emniyet altında
bulundurulacak, bu konuda mağduriyet ve ıstırap kaynağı olan adaletsizliklerin
giderilmesine çalışılacaktır.
CHP- 1961:
Emeklilik konusu, vatandaşlar arasında hiçbir fark gözetilmeden ve tüm olarak ele
alınacak, eski ve yeni emekliler ile dul ve yetimler arasındaki eşitsizlik
ortadan kaldırılacaktır.
Adalet
Partisi- 1961: Sigorta primlerini ödeyen serbest meslek erbabı, esnaf ve
sanatkârlar, hizmet erbabı sosyal güvenlik sistemi içerisine alınacak, işsizlik
sigortası tesis edilmeli, kimsesiz çocuklara, dul, emekli, yetim, ihtiyar ve
sakatların durumlarıyla yakından ilgilenilecek, bunların sıkıntıdan
kurtarılmaları için gereken tedbirler alınacaktır.
Adalet
Partisi- 1965:506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun emeklilikle ilgili
hükümleri derhal değiştirilerek, sigortalıların 55 yaşından itibaren veya 25
yıllık sigortalılık süresinden sonra emekliye ayrılabilmeleri sağlanacaktır.
Emeklilik aylığının oranı % 70’e çıkarılacaktır. Hayat pahalılığındaki ve genel
ücret düzeyindeki yükselişlerle emekli aylıkları arasında ilişki kurulacaktır.
CHP- 1969:
Kuracağımız Sosyal işler Bakanlığı’na bağlı devlet sigorta kurumu ile bütün vatandaşları
sigortalayacağız. 55 yaşını bitirmiş kadın, 65 yaşını bitiren erkek, kısaca her
yurttaşın emekli hukukuna sahip bulunmasını temin edeceğiz.
MHP- 1969:
Emekliye ayrılan yaşlılar için, yalnızlık ve maddi zorluklar çekmeksizin
rahatça yaşayabilecekleri esenlik evleri açılacaktır.
CHP- 1973:
Emeklilik, maluliyet, dul ve yetim aylıklarının artan fiyatlara uydurulması
şarttır. Bu aylıkların belli bir geçim ve yaşama seviyesi sağlayacak şekilde
esnek olması ve iktisadî şartlara sür’atle ayak uydurması için gerekli
tedbirler alınacaktır.
CHP- 1973:
Dar gelirli yurttaş, köylü, işçi, memur, küçük esnaf ve sanatkâr, emekli, dul kadın,
neden vergi ve harç bakımından çok varlıklı bir yurttaşla ayni yüke katlansın? Üniversiteye
giriş harcı veya imtihan hara, neden, varlıklı ile varlıksız, gerçek öğrenci
ile anarşist eylemci için ayni olsun? Kanunun uygulanışında, varlıklı aile
çocuğundan ayda birkaç yüz lira, yılda birkaç bin lira ücret alınacak,
diğerlerinden bugün alınan ücret dahi istenmeyecektir.
Demokratik
Parti- 1973: İşçi emekli aylıklarının geçinme endekslerine uygun olarak ayarlanması
sağlanacaktır.
Adalet
Partisi- 1977: Köyün, köylünün, işçinin, esnafın, memurun, emeklinin iktisaden güçsüz
bütün vatandaşların hayat seviyelerinin yükseltilerek refaha ulaştırılmalarını sağlanacak.
Adalet
Partisi- 1977: Emekli işçilerin dul ve yetimlerin aylıkları donmuşluktan
kurtarılmış ve taban aylık 540 liradan 1500 liraya yükseltilmiştir. Kademelere
göre %20- 50 arasında bir artış sağlanmıştır. İşçi kıdem tazminatı her hizmet
yılına karşılık 15 günlük ücret yerine 30günlük ücret tutarına yükseltilmiş ve
bu tazminatın 24 aylık tutarı vergiden muaf tutulmuştur.
Kadın işçi
ve memurlara arzu ettikleri takdirde 20 yılda emekli olma hakkı tanınmıştır. Çalışan
işçilerin asgari ücretleri 40 liradan 60 liraya yükseltilmiştir. Sosyal
Sigortalar Kurumunun işçilere verdiği konut kredileri 100 bin liradan 150 bin
liraya çıkarılmıştır. İşçi ve memur emeklileriyle, dul ve yetimlerin maruz
kaldıkları bütün haksızlıklar giderilecek, geçim şartları düzenlenecektir.
Milli
Selamet Partisi- 1973: İşçilerin emeklilik haklarının yeterli olmasını temin
için gereken tedbirleri alacağız.
Milli
Selamet Partisi- 1977: İşçi emekliaylık ve tavanlarının artırılması. Memur
emeklileri aylık ve katsayılarında yeni (Asgari geçim indirimi) esaslarına göre
Eşel Mobil Sistemine göre otomatik olarak artırılması.
Cumhuriyetçi
Güven Partisi- 1977: Emekli, dul, yetim ve kimsesizlere fiyatların önünde giden
oranda gelir sağlanacak, bu gelirler vergiden muaf olacaktır.
Türkiye
Birlik Partisi- 1977: Emeklilerin durumu: Bütün ömrünü devlete vermiş emeklilerin,
emeklilik döneminde huzurlu bir hayat geçirmesini temin edeceğiz. İlk icraatımız,
1970 öncesi emeklilerinin uğradığı eşitsizliği, haksızlığı gidermek olacaktır.
Cumhuriyetçi
Güven Partisi -CGP-1977: önce “kendi aylıklarını” değil, önce “emeklileri, dul
ve yetimleri, muhtaç yaşlıları, gazileri, devlet görevlilerini, çalışan
kadınları, yurt dışındaki işçileri, dar gelirlileri, sosyal güvenlikten yoksun
milyonlarca yurttaşı” düşünen partidir. Bunun, sözle değil, tutumuyla ve
icraatıyla isbat etmiş olan partidir. Haksız ve kanuna aykırı şekilde çıkarılan
“Parlâmenter aylıklarına zam” kararına hiçbir noktasında katılmayan ve Anayasa
Mahkemesine başvurarak bu haksız kararı iptal ettiren parti CGP dir.
Köylüyü,
işçiyi, devlet görevlisini esnaf ve sanatkârları, bağımsız çalışanları,
emeklileri, dul ve yetimleri, yaşlı yurttaşları, işsizleri daha geniş ve daha
yeterli sosyal güvenliğe kavuşturmak için dikkatle hazırladığımız somut
tedbirleri azimle takip edeceğiz.
Emekli,
dul, yetim ve kimsesizlere fiyatların önünde giden oranda gelir sağlanacak, bu
gelirler vergiden muaf olacaktır.
MHP- 1977:
Bütün ömrünü devlete vermiş emeklilerin, emeklilik döneminde huzurlu bir hayat
geçirmesini temin edeceğiz. İlk icraatımız, 1970 öncesi emeklilerinin uğradığı eşitsizliği,
haksızlığı gidermek olacaktır
1970’TEN
2021’E ÜCRETLER
1970'li yıllara dönersek asgari ücretin 585 lira olduğunu, dolar kurunun da 14.85 lira olduğunu görüyoruz.
Türkiye ekonomisinin bu yıllar arasında reel ücret ve maaş gelişimi analiz edildiğinde, ortaya çıkan sonuçlar da şöyledir:
Demokratikleşme
ve Kurumsal Reformlar: Sürdürülebilir büyüme ve kalkınma için önerilenler
arasında demokratikleşme, hukukun üstünlüğü, kuvvetler ayrılığı ve
güçlendirilmiş parlamenter sistem gibi kurumsal reformlar bulunmaktadır. Ancak,
demokratikleşme sürecinin detayları ve pratik uygulamaları ele alınmamaktadır.
Gelir
Dağılımı ve Emek Piyasası: Gelir bölüşümündeki adaletsizlikler, emeğin payının
azalması ve yoksullaşmanın artması, Türkiye'nin ekonomik ve sosyal yapısının
önemli sorunları arasındadır. Bu durum, emek piyasasındaki baskıyı artırarak
ücretleri etkileyen unsurlardan biridir.
İşsizlik
ve Ekonomik Büyüme: Yüksek işsizlik oranları, iş gücü piyasasında belirleyici
bir faktördür ve ücretleri baskılamaktadır. Ek olarak, Türkiye'nin üretim
yapısındaki zayıflıklar ve teknoloji kompozisyonundaki eksiklikler, gelir
bölüşümünü ve ücretleri olumsuz yönde etkilemektedir.
Siyasal
İklim ve Toplumsal Mücadeleler: Toplumsal mücadelelerin güçlü olduğu ve siyasal
iklimin ücretli çalışanlardan yana olduğu süreçlerde, emeğin satın alma gücünün
iyileştiği ve gelir bölüşümünün daha adil hale geldiği vurgulanmaktadır. Ancak,
otoriterleşme ve ekonomik krizler gibi faktörler, gelir adaletsizliğini
artırabilmektedir.
Kaynakça
ÖZCAN, M.ZEKAİ, Bürokrasi ve Siyaset Dedikleri Hatıralarım, Ankara: Galaati Yayıncılık, (s.378-379)
YILMAZ,
A., & KARATAŞ, T. (Year). Türkiye ekonomisinde ücret ve maaşlar: 1970–2021.
TASAM
| Siyasette Başarının Anahtarı; DELTA Yöntemi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder