SEKÜLER MİLLİYETÇİLİK VE MİLLİYETÇİLİKTE FRAKSİYONLAŞMA
İYİ PARTİ’NİN SİYASİ YOLCULUĞU
NEVİN BİLGİN
Günümüzde milliyetçilik, belirli bir ulusun
çıkarını toplumun bütününün çıkarı olarak sunabilme yeteneği ile modern
zamanların en elverişli ideolojilerinden biri olarak kabul edilmektedir.
“Milliyetçi taban”ın “bilinen adresler”
yerine son seçimlerde (31 Mart 2024) olduğu gibi başka adreslere gitmesi,
mecrasından kayması hem kendisini adres bilen partilerin hem de kendisini bu
adreslerin yöneticisi belleyen siyasi aktörlerin ana gündem maddesi olmaya
devam ediyor. Kendisini milliyetçi olarak adlandıran partilerle halkın
benimsediği ulusal kimlik ve ideoloji arasındaki kopukluk, AKP’nin “İslami
milliyetçilik” anlayışına tepki ve yeni arayışlar, mevcut milliyetçilik
adreslerinin hegemonya projeleriyle ilişkilendirilmesinin yarattığı ideolojik
boşluk şimdilerde “seküler milliyetçilik” olarak tanımlanıyor.
Kimileri milliyetçiliğin sekülerleşmesini “ulus
devlet” kavramı etrafında şekillendiği için Cumhuriyet’in ilk kuruluş
yıllarına dayandırsa da kimileri de Türkiye’de milliyetçiliğin toplu olarak bilinen
adresi MHP yerine oyların 2002’den bu yana AKP’de, son seçimde CHP’de kendisini
göstermesini milliyetçiliğin son dönemde küreselleşmeyle birlikte
sekülerleşmesine bağlamaktadır. Çünkü artık yeni dünya düzeni içindeki Türkiye,
göç olgusu nedeniyle ülke, vatan, toprağın daha da önem kazandığı, iyi yaşam
standardı arayışının öncelikli yerini aldığı, sivilleşmenin ve bireyin önem
kazanması istenin bir ülkedir ve bu durum gelenekselle ayrışan milliyetçilikte
yeni fraksiyonlar yaratmaktadır. Bu yeni fraksiyon Türk-İslam sentezi,
Turancılık, köken milliyetçiliği değildir. Milliyetçilik anlayışının temeli, Türk
kimliği, Türk toplumunun varlığı, geleceği, vatanı oluşturmaktadır.
Yine AKP'nin İslami milliyetçilik
anlayışının toplumsal tabana yayılamamasının da bu yeni anlayışa yönelimin
artmasına zemin hazırladığı öne sürülmektedir.
Seküler milliyetçilik kavramı etrafında
yapılan tartışmaların öncelikli olarak Türkiye'nin ideolojik manzarasındaki
boşluğa odaklanması yanında, bu boşluğun doldurulması için eşitlikçi bir birlik
projesinin geliştirilmesi ve ideolojik çeşitliliğin yönetilmesi önem
kazanmaktadır.
Yeni Bir Yol Ayrımı Mı, Yeni Bir Lider Mi?
Kurulduğundan bu yana “kimlik” sorunu
yaşayan İYİ Parti’deki son kurultay süreci ve yeni çalkantılı süreç de
milliyetçilikte yaşanan bu ideolojik fikir ayrılıkları yanında, milliyetçi
tabanın kendisine yeni lider arayışından da kaynaklanmaktadır.
Kurulduğu zamanki heyecanını yitiren,
dağılma aşamasına geldiği yorumları yapılan İYİ Parti’nin hem liberal ve merkez
sağı hem de muhafazakâr ve milliyetçi tabanı kendisine çekme hamlelerinin
başarısız olduğu görülmekte, partinin geleceğine ilişkin endişeler artmaktadır.
Partinin yaşadığı seçim başarısızlıkları, kurultay, milletvekili aday belirleme
sürecinde yaşanan bölünmüşlükler, parti ilk kurulurken farklı partilerden gelen
kadroların arasında oluşan keskin çizgilerin kırılamaması gibi birçok sorunun,
partinin temel sorunu olan “kimlik” sorununa eklenmesi partiye bugüne
taşımış görünmektedir.
Yola ilk çıktığında MHP’li küskünler
yanında merkez sağ için umut ışığı oluşturan İYİ Parti’nin, MHP’nin Cumhur
İttifakı’na girmesinin ardından rotası da sıkıntıya girmiştir. Millet İttifakı
ile yürümek durumunda kalan İYİ Parti, bu değişimler karşısında hem içindeki
bölünmüşlüğü, liderini, milliyetçilik anlayışını sürekli sorgular hale
gelmiştir. İYİ Parti’nin yerel seçimde çıkış yolu olarak gördüğü “üçüncü
yol, hür ve müstakil” rotası da istenen sonucu vermemiş ve partide bir lider
değişikliği ilk yapılacaklar arasında yerini alırken, partinin
milliyetçilik alanında yeni bir yol ayrımında olduğunu da göstermektedir. Bu
yol ayrımını belirleyecek ilk adımlardan birisini de partinin 27 Nisan’da
yapılacak kurultayı olacaktır.
Siyasi Lider Arayışı ve Mansur Yavaş
Partide genel başkan adaylığı için Koray
Aydın, Musavat Dervişoğlu gibi isimler yanında Tolga Akalın adaylığını
açıklamış durumda. Buğra Kavuncu, Uğur Poyraz, Kürşat Zorlu gibi isimlerin de
aday olabilecekleri, son seçimlerde Adana’dan belediye başkan adayı olan Ayyüce
Türkeş’in adaylığını gündeme getirenler olduğu da belirtiliyor.
Kurultayda seçilecek genel başkanla da
milliyetçi tabanın siyasi figür arayışı bitecek gibi görünmemektedir.
Popüler milliyetçiliğin ismi haline gelen
ancak yerel seçimlerde oyunu korumayı başaran Zafer Partisi’nin ise önümüzdeki
süreçte daha geniş bir tabana açılım yapıp yapmayacağı da belirleyici
etkenlerden birisini oluşturacaktır.
Son yerel seçimlerde hem milliyetçi hem
sol seçmenin oyunu almayı başaran CHP’li Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı
Mansur Yavaş da siyasi bir figür olarak milliyetçi yelpazede potansiyel yerini
korumaktadır.
Konuyla ilgili okunabilecek kaynaklar
https://www.setav.org/analiz-31-marta-dogru-iyi-parti/
Seküler milliyetçilik
diye bir şey var mı? (gazeteduvar.com.tr)
Yaşlı, F.
(2023). "Hudut Namustur": Seküler-Popülist Milliyetçiliğin İzinde.
Felsefe Ekonomi ve Sosyal Politika Araştırmaları Dergisi, 7(3), 2636-2671.
https://doi.org/10.25295/fsecon.1322158
Şendal,
Tunay, (2023) Yükselen seküler
milliyetçilikte Türkiye'den bir fraksiyon: Neo Anadoluculuk (birgun.net)
Dinçaslan,
Bahadır, Seküler Milliyetçilik, 2023.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder