SESSİZ
SINIFLARIN BEKÇİLERİ
ATANAMAYAN
ÖĞRETMENLER
NEVİN BİLGİN
Uzaklara dalmıştı,
karmaşık duygularla. Ne hayaller kurmuştu oysa okurken. Karanlık bir tünelde
gibiydi, ışığı bir türlü gelmeyen. Geleceği belirsizlikle dolu, endişeler
yüreğine ağırlık olup çökmüştü. İş bulamamak bir yandan, yıllarca süren umutsuz
bekleyiş bir yandan. Ailesinin gözlerindeki endişeli bakışlar, her gördüğü
kişinin “iş buldun mu”, “ne yaptın” sorularından kaçar olmuştu. Onun hikayesi
atanamayan binlerce öğretmenin hikayesinden sadece birisiydi.
Ekşi
Sözlük’te “atanamayan öğretmen” için “geldiği nokta itibariyle çalışması
gereken ama çalışamayan öğretmendir, okul hayatı boyunca devlette çalışmayı
hesap ederek yaşamıştır” denilmekte.
Sayı 1
Milyona Dayandı
Türkiye’de
çözüm bulunamayan ve çözüm bulmanın da her geçen gün zorlaştığı atanamayan
öğretmen sorunu katlanarak büyümekte. Gerekli planlama yapılmadığı için de her
yıl mezunlara yenileri eklenmekte. Resmi verilere göre 460 bin atanamayan
öğretmen var. Sivil toplum kuruluşları ise sayının bir milyona dayandığını
ifade ediyor. Her yıl fakültelerden mezun olanlarla birlikte işsiz öğretmen
sayısı hızla artmakta, bu da atanamayan öğretmenlerin yaşadığı umutsuzluk ve
belirsizlik duygularını derinleştirmektedir.
Atanamayan
öğretmenlerin sorunları yıllardır devam etmekte ve zaman zaman protestolarla
gündeme gelmektedir. Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitim Bakanlığı, atamaları "kapasitemiz
genişledikçe, boşluk oldukça almak zorundayız" diyerek savunmakta,
ancak bu yaklaşım sorunu çözme konusunda yetersiz kalmaktadır. 2024’te atanacak
öğretmen sayısı konusunda bile henüz bir netlik bulunmamaktadır.
12 Aydır
Atama Yapılmadı
Millî Eğitim Bakanlığı, 12 aydır atama
yapmadı. Seçim öncesi atanacak sayısı bekleyen öğretmenlere kesin bir rakam da
açıklanmadı. Atama sayısının 30 bin olacağı kulislerde konuşulmasına rağmen
açıklama yapılmadı. Bu rakam geçin yılki sayıya göre yüzde 38 daha az. Öğretmenler ise mülakatsız 68 bin atama talep ediyorlar.
Bu arada öğretmenler bir türlü atanamadığı için Millî Eğitim Bakanlığı 40 olan
atama yaş sınırını ilk kez atanacaklar için kaldırdı.
Araştırmalar: “Bunalımdalar”
Atanamayan
öğretmenler üzerine yapılan bilimsel araştırmalarda, işsizlikle
birlikte yaşanılan belirsizlikler, ruh sağlıklarını etkilemekte ve umutsuzluk
duygularını arttırmaktadır. Bu durum özellikle kadınlar arasında daha fazla
hissedilmekte ve işsizlikle ilişkilendirilen duygusal ve psikolojik zorlukları
somutlaştırmaktadır. Araştırmalar, atanamayan öğretmenlerin çaresizlik,
değersizlik ve umutsuzluk hislerinin yoğunlaştığını da ortaya koymaktadır. Yine
sosyal statü kaybı ve değersizlik hissinin yoğunlaştığı gözlenmektedir.
Öneriler
Bu sorunun
çözümü konusunda sunulan öneriler de şöyle:
Kontenjan
Planlaması ve İhtiyaca Göre Atama: Üniversitelerdeki öğretmenlik bölümlerinin
kontenjanları, ihtiyaç doğrultusunda planlanmalı ve atamalar bu ihtiyaca göre
yapılmalıdır.
Eğitim Fakültelerinin
İhtiyaca Göre Açılması: Her ile eğitim fakülteleri açmak yerine, ihtiyaca göre
planlı öğrenci yerleştirme yapılmalıdır.
Ücretli
Öğretmenlik Uygulamasının Gözden Geçirilmesi: Ücretli öğretmenlik uygulaması
kaldırılmalı veya daha adil bir şekilde düzenlenmelidir.
Sınıf
Mevcutlarının Düşürülmesi: Sınıf mevcutları düşürülerek öğretmen ihtiyacı
artırılabilir.
Bu
önerilerin uygulanması, atanamayan öğretmenlerin yaşadığı sorunların
azaltılmasına ve eğitim sisteminin daha verimli hale gelmesine katkı
sağlayabilir.
Bakanın
Son Açıklaması
Milli
Eğitim Bakanı Yusuf Tekin ise yakın zamanda yaptığı açıklamada, yeni öğretmen
atamalarıyla ilgili olarak önümüzdeki günlerde kadro sayısına göre takvimlerini
oluşturacaklarını belirtti. Atama sayısının önemli bir kısmının öğretmenlere
tahsis edileceğini tahmin ettiğini ancak henüz kesin bir sayı verilemeyeceğini
vurguladı. Siyasetçilerin bu konuyu sosyal medya üzerinden takipçi artırma
aracı olarak kullandığını belirterek rahatsızlığını dile getirdi ve en yüksek
atama sayısını alacaklarını belirtti.
Öğretmen
Sayısı
Millî Eğitim Bakanlığı verilerine göre, örgün eğitim kapsamındaki okullarda görev yapan öğretmen sayısı, 2023-2024’te
şöyle:
MEB'de kadrolu erkek öğretmen sayısı 450,616 iken sözleşmeli erkek
öğretmen sayısı 1,251'dir. Kadrolu kadın öğretmen sayısı ise 698,585'tir ve
sözleşmeli kadın öğretmen sayısı 3,931'dir. Özel sektörde ise kadrolu erkek
öğretmen sayısı 48,265 ve kadrolu kadın öğretmen sayısı 131,630'dur.
Maaş Devlette 2 Katı Fazla
Öğretmenlerin devlette çalışmayı isteme sebeplerinden birisi de özlük
haklarıyla ilgili. Özel sektörde sigorta yapmama, ders ücretiyle çalışma, fazla
ders yükü, maaş alamama gibi durumlarla karşılayan öğretmenler, devlette
çalışmaları halinde hem ders saati yükü azalırken, yüksek maaş avantajına da
kavuşmuş oluyorlar.
Özel
sektörde kadrolu çalışan bir öğretmen en düşük 19,800 TL iken, ortalama en
yüksek maaş 38,600 TL'ye maaş alabilirken, bu rakam devlet okullarında yeni
başlayan bir öğretmen için 47,900 TL'yi buluyor.
Kaynaklar:
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Nisan/April (2020),
Cilt/Volume:19, Sayı/Issue:74 (838-852)
SBAD (Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi), JSRR
(Social Sciences Researches Journal), Kış/Winter 2019, 14/2, 473-490.
https://www.verikaynagi.com/genel/sayilarla-egitim-okullar-acilirken-derslik-ve-ogretmen-sayisi-ne-durumda/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder