SİYASETTE
NEGATİF KAMPANYA ETKİSİ
NEVİN BİLGİN
Siyasal
pazarlama, partilerin kendi tabanı dışında diğer parti tabanı ve kararsızlara
etki etmek amacıyla yaptıkları faaliyetleri kapsamaktadır. Siyasal kampanyalar
da siyasal pazarlamanın en önemli aracıdır. Amaç, seçmenin bilişsel ve duygusal
alınana hitap edebilmek onu etkileyebilmektedir.
1990
Sonrası Kampanya Etkisi Arttı
1990
sonrası yapılan araştırmalar kampanyaların seçmen davranışlarını etkilediğini
ortaya koymuştur.
Oysa, 1980
ile 1996 arasındaki dönemde, seçmen davranışları partiye ve adaya karış
duygularda ciddi değişim olması halinde siyasal tabloda değişikliğe neden
olmaktaydı.
İmaj,
tanıtım, güven, duygusal bağ ve dil
Bugün
artık seçim kampanyalarının başarısı kararsız seçmenin ikna edilmesi konusunda
odaklanıyor. Bunu sağlamanın ilk şartı da “aday imajının”
güçlendirilmesine dayanıyor. Bu öncelikle kimlik tanıtımı ile sağlanıyor.
Olumlu özellikler öne çıkartılıyor, diğer adaylardan farkı ortaya konuluyor.
Güven unsuru önem kazanıyor. Son noktada ise aday ile taban arasında duygusal
bağ kurulması kalıyor. Duygusallık halkla ilişki kurmayı ve bağı güçlendirici
bir unsur oluyor. Kampanyada kullanılacak dil ve verilecek mesaj da önem
kazanıyor.
Pozitif
mi, Negatif mi Olmalı?
Temel
konuların pozitif mesajlarla aktarılması adayın taban gözünde öne çıkmasında
önemli rol oynuyor. Araştırmalar, olumsuz mesajların taban üzerinde daha etkili
olduğunu ortaya çıkarmıştır.
1988
seçimlerinde George Bush, rakibi Michael Dukakis ile yarıştı. Bush, Dukakis’e
karşı negatif kampanya yürüterek, bir çocuğu öldüren mahkûm üzerinden
Dukakis’in afla tehlikeli suçluları serbest bırakacağı konusunda kampanyada
işledi. Ciddi zarar gören Dukakis seçimi kaybetti. Bu nedenle artık kampanyalar
kimin daha iyi olduğu üzerinden değil, diğer adayın olumsuz yönlerinin ortaya
konulması üzerinden gerçekleştiriliyor.
Negatif
kampanyalar, özellikle seçmenle duygusal bağ kurulduğu dönemlerde başarılı
Negatif
siyasal reklamlar, rakip adayları eleştirmek veya olumsuz öğeler içermek
amacıyla kullanılırken, bu tür kampanyaların etkisi, seçmenler üzerinde daha
kalıcı oluyor, çünkü olumsuz mesajlar daha fazla dikkat çekiyor.
Negatif
kampanyalar, rakip adayın zayıf yönlerini vurgulayarak seçmenlerin tercihlerini
etkiliyor. Ancak aynı zamanda
seçmenlerde hayal kırıklığına veya umutsuzluğa yol açabiliyor.
İkna
Edicilik ve Algı Yönetimi
Negatif
kampanyaların başarısı, mesajın ikna ediciliği ve algı yönetimi ile ilgilidir.
Seçmenler, bu kampanyaların arkasındaki stratejiyi anlamaya çalışırken,
adayların itibarı ve güvenilirliği önemlidir.
Negatif
mesajlar, seçmenlerin adayları daha eleştirel bir gözle değerlendirmesine yol
açabilir. Ancak bu mesajların aşırıya kaçması, seçmenlerde olumsuz bir tepki
yaratabilir.
Medya
ve Kampanya Stratejileri
Medya,
negatif kampanyaların etkisini artırabilir veya azaltabilir. Televizyon
reklamları, sosyal medya paylaşımları ve haberler, seçmenlerin bu mesajlarla ne
kadar sık karşılaştığını belirler.
Kampanya
stratejileri, negatif mesajların nasıl kullanılacağına karar verir. Adaylar, bu
tür kampanyaların risklerini ve faydalarını dikkate almalıdır.
Kaynakça:
İLTER,
Serhat. "Siyasi Kampanya Çalışmalarında, Siyasal Reklamcılığın Siyasi
Parti Adayları ve Seçmenler Üzerindeki Etkileri”
Çakmak,
Fatma ve Tavlan, Havva. "Siyasal Pazarlama Aracı Olarak Siyasal Reklam:
2023 Türkiye Cumhurbaşkanlığı Seçimi Örneğinde Göstergebilimsel Bir Analiz”
İLTER,
Serhat. "Siyasal Reklamların Etkileri: Negatif Siyasal Reklamlarda
Strateji Olarak".
İmga,
Orgun ve Haklı, Zeki Salih, Sosyal Medya ve Siyasal İletişim
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder