6 Nisan 2024 Cumartesi

SİYASETTE NEGATİF KAMPANYA ETKİSİ

 

                             SİYASETTE NEGATİF KAMPANYA ETKİSİ




    NEVİN BİLGİN 

    Siyasal pazarlama, partilerin kendi tabanı dışında diğer parti tabanı ve kararsızlara etki etmek amacıyla yaptıkları faaliyetleri kapsamaktadır. Siyasal kampanyalar da siyasal pazarlamanın en önemli aracıdır. Amaç, seçmenin bilişsel ve duygusal alınana hitap edebilmek onu etkileyebilmektedir.

    1990 Sonrası Kampanya Etkisi Arttı

    1990 sonrası yapılan araştırmalar kampanyaların seçmen davranışlarını etkilediğini ortaya koymuştur.

   Oysa, 1980 ile 1996 arasındaki dönemde, seçmen davranışları partiye ve adaya karış duygularda ciddi değişim olması halinde siyasal tabloda değişikliğe neden olmaktaydı.




    İmaj, tanıtım, güven, duygusal bağ ve dil

    Bugün artık seçim kampanyalarının başarısı kararsız seçmenin ikna edilmesi konusunda odaklanıyor. Bunu sağlamanın ilk şartı da “aday imajının” güçlendirilmesine dayanıyor. Bu öncelikle kimlik tanıtımı ile sağlanıyor. Olumlu özellikler öne çıkartılıyor, diğer adaylardan farkı ortaya konuluyor. Güven unsuru önem kazanıyor. Son noktada ise aday ile taban arasında duygusal bağ kurulması kalıyor. Duygusallık halkla ilişki kurmayı ve bağı güçlendirici bir unsur oluyor. Kampanyada kullanılacak dil ve verilecek mesaj da önem kazanıyor.

    Pozitif mi, Negatif mi Olmalı?

    Temel konuların pozitif mesajlarla aktarılması adayın taban gözünde öne çıkmasında önemli rol oynuyor. Araştırmalar, olumsuz mesajların taban üzerinde daha etkili olduğunu ortaya çıkarmıştır.

    1988 seçimlerinde George Bush, rakibi Michael Dukakis ile yarıştı. Bush, Dukakis’e karşı negatif kampanya yürüterek, bir çocuğu öldüren mahkûm üzerinden Dukakis’in afla tehlikeli suçluları serbest bırakacağı konusunda kampanyada işledi. Ciddi zarar gören Dukakis seçimi kaybetti. Bu nedenle artık kampanyalar kimin daha iyi olduğu üzerinden değil, diğer adayın olumsuz yönlerinin ortaya konulması üzerinden gerçekleştiriliyor.

    Negatif kampanyalar, özellikle seçmenle duygusal bağ kurulduğu dönemlerde başarılı

    Negatif siyasal reklamlar, rakip adayları eleştirmek veya olumsuz öğeler içermek amacıyla kullanılırken, bu tür kampanyaların etkisi, seçmenler üzerinde daha kalıcı oluyor, çünkü olumsuz mesajlar daha fazla dikkat çekiyor.

   Negatif kampanyalar, rakip adayın zayıf yönlerini vurgulayarak seçmenlerin tercihlerini etkiliyor.  Ancak aynı zamanda seçmenlerde hayal kırıklığına veya umutsuzluğa yol açabiliyor.


İkna Edicilik ve Algı Yönetimi

Negatif kampanyaların başarısı, mesajın ikna ediciliği ve algı yönetimi ile ilgilidir. Seçmenler, bu kampanyaların arkasındaki stratejiyi anlamaya çalışırken, adayların itibarı ve güvenilirliği önemlidir.

Negatif mesajlar, seçmenlerin adayları daha eleştirel bir gözle değerlendirmesine yol açabilir. Ancak bu mesajların aşırıya kaçması, seçmenlerde olumsuz bir tepki yaratabilir.

 

Medya ve Kampanya Stratejileri

Medya, negatif kampanyaların etkisini artırabilir veya azaltabilir. Televizyon reklamları, sosyal medya paylaşımları ve haberler, seçmenlerin bu mesajlarla ne kadar sık karşılaştığını belirler.

Kampanya stratejileri, negatif mesajların nasıl kullanılacağına karar verir. Adaylar, bu tür kampanyaların risklerini ve faydalarını dikkate almalıdır.

 

Kaynakça:

İLTER, Serhat. "Siyasi Kampanya Çalışmalarında, Siyasal Reklamcılığın Siyasi Parti Adayları ve Seçmenler Üzerindeki Etkileri”

Çakmak, Fatma ve Tavlan, Havva. "Siyasal Pazarlama Aracı Olarak Siyasal Reklam: 2023 Türkiye Cumhurbaşkanlığı Seçimi Örneğinde Göstergebilimsel Bir Analiz”

İLTER, Serhat. "Siyasal Reklamların Etkileri: Negatif Siyasal Reklamlarda Strateji Olarak".

İmga, Orgun ve Haklı, Zeki Salih, Sosyal Medya ve Siyasal İletişim

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder