SOSYAL BİLİMLERE ELVEDA
JAPONYA SOSYAL BİLİMLER BÖLÜMLERİNİ KAPATIYOR
NEVİN BİLGİN
Yapay zekâ ve teknolojideki son gelişmeler sosyal bilimler üzerinde de
tartışma yaratır hale geldi. Japonya, sosyal bilimler bölümlerini
üniversitelerde kapatan ilk ülkelerden birisi. Sebepse toplumun ihtiyaç duyduğu
alanlara daha iyi odaklanmak olarak gösteriliyor.
Türkiye Sosyal Bilimler Cenneti
Türkiye
ise tam bir sosyal bilimler cenneti. Türkiye’de toplamda 208 üniversite
bulunmaktadır.
75 vakıf
üniversitesi, 4 vakıf meslek yüksekokulu bulunmaktadır.
Türkiye’de
sosyal bilimler alanında eğitim veren üniversitelerin sayısı 73’tür. Bu
üniversitelerde toplamda 101 sosyal bilimler bölümü bulunmaktadır
Japonya’da
Piyasacı Dönüşüm
Japonya’da
sosyal bilimler fakülteleri, 2015’ten bu yana kapatılmaktadır. Bu kararın
etkisiyle bazı üniversitelerde sosyal bilimler bölümleri kaldırılmıştır: 26
üniversite, sosyal bilimler bölümlerini tamamen kapatmıştır. 17 üniversite,
sosyal ve beşerî bilimlerde öğrenci kabullerini durdurmuştur. Bu adım,
Japonya’nın toplumun ihtiyaçlarına daha iyi cevap vermek amacıyla teknik ve
mesleki alanlara yönelmeyi planladığını göstermektedir. Ancak, ülkenin önde
gelen iki yükseköğretim kurumu olan Kyoto ve Tokyo üniversiteleri, bu
müdahaleyi ‘anti entelektüel’ olarak değerlendirmiş ve uymayacaklarını açıkladı.
Japonya'da
yüksek öğretimdeki piyasacı dönüşüm ve buna karşı çıkan öğrencilerin tepkisiyle
sarsılıyor.
Yüksek
öğretimin bu şekilde yeniden tanımlanması, ülkede yapılan daha geniş bir
reforma dayanıyor. Hazırlanan "Abenomics" ekonomi planı,
üniversitelerin piyasayla tam entegrasyonunu öngörüyor. Teorik üniversite
araştırmalarının derinleştirilmesi yerine daha teknik ve mesleki eğitimin
desteklenmesi amaçlanıyor.
Japonya'da
üniversiteler, neo-liberal politikaların etkisi altında ve bölümlerin önemini
"piyasanın ihtiyaçları" bakış açısıyla değerlendiriyorlar. Bu durum,
"faydalı" görülmeyen bölümlerin işten çıkarmalar, bütçe kesintileri
ve kapanan kütüphaneler gibi sonuçlarla karşı karşıya kalmasına neden oluyor.
Japonya hükümeti ise sosyal bilimler fakültelerini kapatma kararı alarak
adımını ileri taşıyor.
Kapatılmasın
Tartışması
Sosyal
bilimlerin kapatılmasının olası sonuçlarının, geniş bir perspektiften ele alınması
gerekiyor. Bu konuda yapılan tartışmalarda kapatmanın yaratacağı sonuçlar da
şöyle öngörülüyor:
Bilgi
Kaybı: Sosyal bilimler, toplumun sosyal, kültürel ve ekonomik dinamiklerini
anlamamıza yardımcı olur. Bu alanın kapatılması, bu bilgi kaynağının
kaybedilmesine yol açabilir.
Toplumsal
Adaletsizlik: Sosyal bilimler, toplumsal adaleti ve eşitliği sağlamak için
politika yapımına katkıda bulunur. Kapatılması, bu hedeflere ulaşmayı
zorlaştırabilir.
İnsan
Hakları ve Hukuk: Sosyal bilimler, insan hakları, hukuk ve etik konularında
bilgi sağlar. Bu alanın kapatılması, bu temel konularda eksikliklere yol
açabilir.
Toplumsal
Denge: Sosyal bilimler, toplumun dengesini anlamamıza yardımcı olur.
Kapatılması, toplumsal sorunların daha iyi çözülmesini engelleyebilir.
Eğitim ve
Araştırma Kaynakları: Sosyal bilimler, öğrencilere ve araştırmacılara kaynak
sağlar. Kapatılması, bu alanlarda kaynak eksikliğine yol açabilir.
Sosyal bilimler, farklı disiplinler arasında köprü görevi görerek bilgi
birikimini birleştirir. Ancak, ilerlemeleri için belirli bir yöntem önermezken
bazı durumlarda soyut bir hava taşıyabilirler. Sosyal bilimlerin gelişimi için,
kendi aralarında ve toplumla ortak projeler yoluyla birlik olmaları önemlidir.
Sosyal politika alanı insan merkezli olduğu için toplumun da dahil olduğu
süreçlerle izlenmelidir.
Bu disiplinler, güvenirlikleri ve pazarlanabilirlikleri ile ilgili kaygılar
nedeniyle akademik yöneticiler tarafından şekillendirilirken, özellikle devlet
merkezli perspektife eleştiri getirirler. Türkiye gibi ülkelerde, sosyal
bilimlerin özerkliği konusunda net bir çözüm sunmamaktadır. Sosyal bilimlerin
açılması, üniversitelerin yapılanma şekilleri ile ilgili tarihi ve felsefi
soruları da beraberinde getirir.
Sonuç olarak, katı ideolojik yaklaşımlardan kaçınılmalı, eleştirel bir bakış
açısıyla ekonomik, toplumsal ve siyasal meseleler ele alınmalı ve diğer
disiplinlerle iletişim içinde olunmalıdır. Ancak sadece işsizlik yaratacak
şekilde herkese üniversite diploması vermeye dönük bölümlerin çok sayıda
açılarak bir plansızlık yaratılmasının da önene geçilmelidir.
Kaynakça:
Japonya'da Sosyal Bilimler Fakülteleri Kapatılıyor"
(https://haber.sol.org.tr/dunya/japonyada-sosyal-bilimler-fakulteleri-kapatiliyor-131018)
Kartal, E. C., & Evrim Ağacı. (2019). Sosyal Bilimlerin Bilim Oluşu
Üzerine Kısa Bir Değerlendirme. [Makale]. Metin Dergisi, 1(1), 1-10.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/metder/issue/70997/1138799/
Sendika.org. (2019, 2 Şubat). Sosyal Bilimlerin Bilim Oluşu Üzerine Kısa Bir
Değerlendirme. Sendika.org. https://sendika.org/2019/02/sosyal-bilimlerin-bilim-olusu-uzerine-kisa-bir-degerlendirme-emre-can-kartal-evrim-agaci-532292
"Japonya, Sosyal Bilimler Fakültelerini Kapatıyor"
(https://www.hurriyet.com.tr/egitim/japonya-sosyal-bilimler-fakultelerini-kapatiyor-30295220)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder