MİLLİYETÇİLİK VE TOPLUMSAL NORMLAR
BAHÇELİ’NİN “TÜYLÜ CEKET, PEMBE SATEN ETEK”
ELEŞTİRİSİNİN KODLARI
ATSIZ’IN “KADINLAR MİNİ ETEK GİYMESİN”, “SİNEMA
YASAKLANSIN” GÖRÜŞLERİ
NEVİN BİLGİN
Milli kimlik ve kültür kapsamında belirli
normlar dikte eden milliyetçilik anlayışı, tarih boyunca toplumların kimliğini
ve normlarını şekillendirmeye çalışan bir ideoloji olmuştur.
Bu durum kimi zaman MHP Genel Başkanı
Devlet Bahçeli’nin Eurovision birincisi Nemo Mettle'in kıyafetini eleştirmesi (Bahçeli,
Eurovision Şarkı Yarışması'nın birincisine tepki göstererek "Birinci olan
erkek sanatçının tüylü ceket, pembe saten etekle yarışmada boy göstermesi utanç
verici yozlaşmanın teyididir" dedi) gibi çeşitli biçimlerde kendini
gösterirken, kimi zaman “mini etek” yasağı, kimi zaman “beyaz çorap” yasağına
varan uygulamalarla gündeme gelmiştir. Bu bakış açısı aynı zamanda muhafazakarlığın
örneklendirilmesini de içermektedir. Bahçeli'nin bu eleştirisi, kültürel
yozlaşma ve değersizleştirme içeriği taşısa da milliyetçi gelenekte toplumsal
norm oluşturma geçmişe 1930’lu, 1940’lı yıllardaki Türkçülük damarının
yükseldiği günlere kadar dayanmaktadır. Türkçülerin, Kemalizm'den ayrıştığı dönem birçok başlıkta kendisini gösterse de, temel ayrım olarak Kemalizmin oturduğu ayaklardan birisini "modernleşme", "batıcılık" oluşturmaktadır.
Atsız’ın Eleştirileri
Özellikle Türkçü isimlerden Nihal Atsız'ın
kıyafetle ortaya çıkan yozlaşma konusunda keskin eleştirileri bulunmaktadır. Atsız,
homoseksüelliği önlenmesi gereken ahlaki bir sorun olarak görmüş ve serbest
cinsel ilişkiyi eleştirmiştir. Atsız, genç kızların zehirlenmemesi için
sinemaların kapatılmasını, kadın ve erkek plajlarının ayrılmasını, mini eteğe
karşı çıkılmasını savunmuş; baleye karşı çıkarken, okçuluk ve cirit gibi
geleneksel sporları desteklemiştir. (Güven Bakırezer)
Atsız'ın milliyetçilik anlayışı, Türk
kültürünün korunması ve yozlaşmanın önlenmesi üzerine kuruluydu. Kuran ve
ezanın Türkçe okunmasını isterken, Çingenelerin Hakkari’ye zorunlu göçe
gönderilmesini ve Kürtlerin Birleşmiş Milletler’den kendilerine gidecek yer
bulmalarını savunmuştur. Türk kanı taşımayan zenci, Yahudi, Çerkes, Laz ve
Kürtler ile Arnavutları yabancı olarak kabul etmiştir. Atsız, Kürtler hakkında
oldukça sert görüşler ileri sürmüş ve onları Türk milletinin bekasına zarar
veren bir unsur olarak nitelendirmiştir. (Güven Bakırezer)
Atsız’ın tabii sadece kıyafet kültürel
konularda değil, Atatürkçülük’le ilgili görüşleri de ilginçtir. Ahmet Bican
Ercilasun'a göre, Atsız'ın Atatürk ve Cumhuriyet hakkındaki görüşleri
zamanla değişmiştir. 1930'ların başında Atatürk'ü yücelten ifadeler
kullanırken, 1950'lerde bazı olumsuz görüşler ileri sürmüş ve 1960'tan sonra
Atatürk'e olumlu gözle bakmıştır. Atsız, İstiklal Savaşı ve Atatürk'ü Türk
tarihinde önemli bir dönüm noktası olarak değerlendirmiş ve Atatürk'ü bir dahi
olarak tanımlamıştır.
MHP’de Beyaz Çorap, Mini Etek Yasağı
MHP'nin kıyafet ve ahlak konusundaki katı
tutumu yeni değildir. Geçmişte beyaz çorap yasağı, Ahmet Çakar'ın Meclis'te
etek kontrolü yapması ve mini etek giydirmemesi gibi olaylarla gündeme
gelmişlerdir. Bu tür tutumlar, milliyetçiliğin toplumsal normları ve değerleri
nasıl şekillendirdiğini göstermektedir.
Kaynakça:
Bakırrezer, G. (Modern Türkiye’de Siyasi
Düşünce: Milliyetçilik).
Millî Düşünce Merkezi. Atsız’ın Atatürk ve Cumhuriyet Hakkındaki
Görüşleri. https://millidusunce.com/misak/atsizin-ataturk-ve-cumhuriyet-hakkindaki-gorusleri/
Alpdoğan, F. F. . Hüseyin Nihal Atsız: Bir
Entellektüel'in Portresi ve Panzehir olarak Türkçülük. (
https://dergipark.org.tr/tr/pub/oguztad/issue/72882/1081883)
Türkiye Diyanet Vakfı. . Atsız, Hüseyin
Nihal. [https://islamansiklopedisi.org.tr/atsiz-huseyin-nihal
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder