17 Mayıs 2024 Cuma

MİLLİYETÇİLİK VE TOPLUMSAL NORMLAR

BAHÇELİ’NİN “TÜYLÜ CEKET, PEMBE SATEN ETEK” ELEŞTİRİSİNİN KODLARI

ATSIZ’IN “KADINLAR MİNİ ETEK GİYMESİN”, “SİNEMA YASAKLANSIN” GÖRÜŞLERİ


 


NEVİN BİLGİN

Milli kimlik ve kültür kapsamında belirli normlar dikte eden milliyetçilik anlayışı, tarih boyunca toplumların kimliğini ve normlarını şekillendirmeye çalışan bir ideoloji olmuştur.  

Bu durum kimi zaman MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli’nin Eurovision birincisi Nemo Mettle'in kıyafetini eleştirmesi (Bahçeli, Eurovision Şarkı Yarışması'nın birincisine tepki göstererek "Birinci olan erkek sanatçının tüylü ceket, pembe saten etekle yarışmada boy göstermesi utanç verici yozlaşmanın teyididir" dedi) gibi çeşitli biçimlerde kendini gösterirken, kimi zaman “mini etek” yasağı, kimi zaman “beyaz çorap” yasağına varan uygulamalarla gündeme gelmiştir. Bu bakış açısı aynı zamanda muhafazakarlığın örneklendirilmesini de içermektedir. Bahçeli'nin bu eleştirisi, kültürel yozlaşma ve değersizleştirme içeriği taşısa da milliyetçi gelenekte toplumsal norm oluşturma geçmişe 1930’lu, 1940’lı yıllardaki Türkçülük damarının yükseldiği günlere kadar dayanmaktadır. Türkçülerin, Kemalizm'den ayrıştığı dönem birçok başlıkta kendisini gösterse de, temel ayrım olarak Kemalizmin oturduğu ayaklardan birisini "modernleşme", "batıcılık" oluşturmaktadır.  



Atsız’ın Eleştirileri  

Özellikle Türkçü isimlerden Nihal Atsız'ın kıyafetle ortaya çıkan yozlaşma konusunda keskin eleştirileri bulunmaktadır. Atsız, homoseksüelliği önlenmesi gereken ahlaki bir sorun olarak görmüş ve serbest cinsel ilişkiyi eleştirmiştir. Atsız, genç kızların zehirlenmemesi için sinemaların kapatılmasını, kadın ve erkek plajlarının ayrılmasını, mini eteğe karşı çıkılmasını savunmuş; baleye karşı çıkarken, okçuluk ve cirit gibi geleneksel sporları desteklemiştir. (Güven Bakırezer)

Atsız'ın milliyetçilik anlayışı, Türk kültürünün korunması ve yozlaşmanın önlenmesi üzerine kuruluydu. Kuran ve ezanın Türkçe okunmasını isterken, Çingenelerin Hakkari’ye zorunlu göçe gönderilmesini ve Kürtlerin Birleşmiş Milletler’den kendilerine gidecek yer bulmalarını savunmuştur. Türk kanı taşımayan zenci, Yahudi, Çerkes, Laz ve Kürtler ile Arnavutları yabancı olarak kabul etmiştir. Atsız, Kürtler hakkında oldukça sert görüşler ileri sürmüş ve onları Türk milletinin bekasına zarar veren bir unsur olarak nitelendirmiştir. (Güven Bakırezer)

Atsız’ın tabii sadece kıyafet kültürel konularda değil, Atatürkçülük’le ilgili görüşleri de ilginçtir. Ahmet Bican Ercilasun'a göre, Atsız'ın Atatürk ve Cumhuriyet hakkındaki görüşleri zamanla değişmiştir. 1930'ların başında Atatürk'ü yücelten ifadeler kullanırken, 1950'lerde bazı olumsuz görüşler ileri sürmüş ve 1960'tan sonra Atatürk'e olumlu gözle bakmıştır. Atsız, İstiklal Savaşı ve Atatürk'ü Türk tarihinde önemli bir dönüm noktası olarak değerlendirmiş ve Atatürk'ü bir dahi olarak tanımlamıştır.



MHP’de Beyaz Çorap, Mini Etek Yasağı

MHP'nin kıyafet ve ahlak konusundaki katı tutumu yeni değildir. Geçmişte beyaz çorap yasağı, Ahmet Çakar'ın Meclis'te etek kontrolü yapması ve mini etek giydirmemesi gibi olaylarla gündeme gelmişlerdir. Bu tür tutumlar, milliyetçiliğin toplumsal normları ve değerleri nasıl şekillendirdiğini göstermektedir.

 

Kaynakça:

Bakırrezer, G. (Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Milliyetçilik).

Millî Düşünce Merkezi.  Atsız’ın Atatürk ve Cumhuriyet Hakkındaki Görüşleri. https://millidusunce.com/misak/atsizin-ataturk-ve-cumhuriyet-hakkindaki-gorusleri/

Alpdoğan, F. F. . Hüseyin Nihal Atsız: Bir Entellektüel'in Portresi ve Panzehir olarak Türkçülük. ( https://dergipark.org.tr/tr/pub/oguztad/issue/72882/1081883)

Türkiye Diyanet Vakfı. . Atsız, Hüseyin Nihal. [https://islamansiklopedisi.org.tr/atsiz-huseyin-nihal


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder