RESMİ MİLLİYETÇİLİK VE IRKÇI TÜRKÇÜLÜK ÇATIŞMASI
KEMALİZM VE ATSIZ’IN TÜRKÇÜLÜĞÜ ARASINDAKİ FARKLAR
İŞKENCEDE TÜRKEŞ'İN TIRNAKLARI SÖKÜLDÜ MÜ?
TÜRKÇÜLER GÜNÜ, IRKÇILIK-TURANCILIK DAVASI ÜZERİNE
(Fotoğraf: Kuvayi Milliye)
NEVİN BİLGİN
Nihal Atsız, Türkçülük akımının önemli figürlerinden biridir
ve Türk milliyetçiliğinin farklı yönlerini vurgulamıştır. Ancak, Atsız'ın
Türkçülük anlayışı ile Kemalizm arasında önemli farklar ve çatışmalar
bulunmaktadır.
Atsız, 1944'teki Irkçılık/Turancılık yargılamalarında
devletin kendi ırkçı uygulamalarını kayda geçirerek savunma yapmıştır. Bu
savunmada, devletin ırkçı söylemlerini ve marşlardaki ifadeleri örnek
göstererek resmî ideolojideki ırkçı unsurları eleştirmiştir. Bu durum,
Türkiye'de 1930'lar ve 1940'lar döneminde ırkçılığın marjinal bir ideoloji
olmadığını, devlet tarafından da uygulanan bir pratik olduğunu gösterirken,
resmi milliyetçilik ile ırkçı Türkçülük arasında çatışmalar olduğunu ortaya
koymaktadır.
(Fotoğraf Kaynak: https://incisozluk.co/w/nihal-ats%C4%B1z-atat%C3%BCrk-hakk%C4%B1nda-neler-demi%C5%9Fti/)
Farklılıklar Neydi?
Atsız'ın Türkçülük anlayışı, Türk milletinin millî kimliğini
ve karakterini koruma çabasıyla şekillenmiştir. Ancak, Kemalizm ile arasında
çeşitli farklar bulunmaktadır. Kemalizm, barışçıl bir dış politika izlerken ve
uyrukluğa dayalı iç siyaset yürütürken, Atsız'ın Türkçülüğü daha sert ve
milliyetçi bir çizgiye sahiptir. Atsız'ın Türkçülüğü, Türk milletinin siyasi
birliğini kurmayı millî bir ülkü olarak görmüş ve bu ülkü sürekli beka ve
istila tehdidi altında olan millete millî bir enerji vermiştir.
Kemalizm’in Dini Politikalarını Eleştirmiştir
Kemalizm'in dini politikaları da Atsız'ın eleştiri
noktalarından biridir. Atsız, devletin dini kontrol altına alma çabalarını
sorgulamış ve millî bir din oluşturulmasını savunmuştur. Bu, Kemalist dönemin
din politikalarıyla uyumlu olmamış ve çatışmaya sebep olmuştur.
Atsız'ın Türkçülük anlayışında etkili olan pozitivizm (doğru bilgiye sadece bilimle ulaşılabileceğini savunur) ve Sosyal Darwinizm (toplumun, en güçlü olanlarının ayakta kaldığı bir varoluş mücadelesine sahne olduğunu, toplumda, tıpkı doğada hüküm süren doğal ayıklanma gibi, güçsüzü toplum dışına iten ya da marjinalleştiren bir toplumsal ayıklanma sürecinin söz konusu olduğunu, bu yaşama savaşının bir bütün olarak toplumun gelişmesine ve ilerlemesine hizmet ettiğini savunur) gibi düşünce akımları, onun din ve toplum anlayışını derinlemesine etkilemiştir. Bu düşünceler, dönemin entelektüel zeminini şekillendirirken, Atsız'ın ideolojik duruşunu da belirlemiştir.
19. ve 20. yüzyıl başlarında pozitivist ve Sosyal Darwinist
düşünceler, devlet elitleri ve geleneksel aydınları birleştiren bir düşünce
olarak ortaya çıkmıştır. Bu düşünceler, dönemin entelektüel zeminini
şekillendirirken, devletin ve toplumun dinle ilişkisinde de belirleyici
olmuştur. Atsız'ın bu düşüncelerden etkilendiği ve kendi ideolojisini bu
çerçevede şekillendirdiği görülmektedir.
Kemalizm’de Ulusal Ülküyü Zayıf Bulmaktadır
Atsız’a göre Kemalizmin barışı temel alan bir ideoloji
olması, ulusal bir ülkü sunmaktan uzak kalmasına neden olmaktadır. Bu durum,
Atsız’ın kabulündeki Türkçülük prensipleriyle uyumsuzdur çünkü Türkçülük ulusal
bir bilince dayanırken, Kemalizmde ulusal ülkü kavramı zayıf görünmektedir.
Kemalizm, Irkçı Değil Uyrukluğa Dayalı
Kemalizmin ırkçı bir nitelik taşımaması ve uyrukluğa dayalı
bir iç siyaset izlemesi, Atsız’ın Türkçülük prensipleriyle çatışmaktadır.
Atsız, Türkçülükte ırksal kimlik ve milliyetçilik üzerine vurgu yaparken,
Kemalizmde bu konular farklı bir perspektiften ele alınmaktadır.
Batılılaşmaya Farklı Bakış
Kemalizmin batılılaşma arayışı, Atsız’a göre Türkçülüğün
gerekliliklerine uzak bir yaklaşımdır. Atsız, Türkçülüğün millî bir kimlik ve
kültürel bağımsızlık vurgusu yaparken, Kemalizmdeki batılılaşma çabaları
dejenere bir modernleşme sürecini başlatmıştır.
Komünistlere Yaklaşım
Atsız, Kemalizmin komünist ideolojiye ve komünistlere
müsamahalı yaklaştığına inanmaktadır. Bu durum da Atsız’ın Kemalizme karşı olan
eleştirilerini artırmıştır.
Nihal Atsız'ın Türkçülük anlayışı ile Kemalizm arasındaki
çatışma, milliyetçilik ve dini politikaların yanı sıra ideolojik
farklılıklardan kaynaklanmaktadır. Atsız'ın Türk milliyetçiliği perspektifi,
dönemin sosyal ve siyasal dinamikleriyle şekillenmiş ve Türkçülük hareketinde
önemli bir yer edinmiştir.
Fotoğraf Kaynak: https://m.haber7.com/biyografi/haber/3087217-alparslan-turkes-kimdir
Türkçülük Davası, İşkenceler ve Türkeş'in Tırnaklarının Sökülmesi Olayı
Alparslan Türkeş, Türk siyasetinin önemli figürlerinden biri olarak bilinirken, 1944 yılında "Türkçülük Davası"nda yargılanması ve bu süreçte çeşitli işkencelere maruz kalmasıyla da tanınmaktadır. Özellikle Türkeş'in tırnakları üzerine çeşitli iddialar bulunmaktadır.
Reha Oğuz Türkkan, 1944 yılında "Türkçülük Davası"nda yargılanmıştır. Bu dava, Türk siyaseti ve entelektüel camiasının önde gelen 23 isminin Irkçılık ve Turancılık suçlamasıyla yargılandığı hukuki süreç olarak bilinmektedir. Türkkan, bu dava sonucunda gözaltına alınmıştır. Türkkan, bu dönemde “Tabutluk” adı verilen işkence odalarına atılanlardan birisi olarak işkence yöntemlerini anlatmıştır. Bunlar “Tabutluk”, genellikle bir tür el aleti olan “sıkıştırma mengenesi” veya “işkence lambası” olarak da bilinmektedir. Bu aletler, sorgulama sırasında kullanılmaktadır ve fiziksel acıya sebep olmaktadır.
Reha Oğuz Türkkan
Türkkan, yaşadıklarını Soner Yalçın'ın Oradaydım programında anlatmıştır.
Ord. Prof. Dr. Reha Oğuz Türkan'ın anlatımına göre, Türkeş'in tırnakları sökülmek istenmiş ancak komiserin işaret etmesiyle bu işlem durdurulmuştur. Bu iddia, Türkeş'in "Tabutluk" adı verilen işkence odalarında çeşitli zorluklarla karşılaştığını ve bu süreçte fiziksel acılara maruz kaldığını ortaya koymaktadır.
Ancak, bu iddiaların kesin doğruluğu konusunda net bir bilgi bulunmamaktadır. Araştırmalar ve belgeseller, Türkeş'in o dönemde yaşadığı zorlu koşulları ve işkence yöntemlerini gözler önüne sererken, tırnak sökme gibi spesifik detaylar konusunda net bir kanıt sunmamaktadır.
Kaynakça:
Cengiz, F. Ç. (2020). Nihal Atsız’daki Kemalizm: Millî ve
Seküler Bir Dinin İzini Sürmek. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İktisadi ve İdari
Bilimler Fakültesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü. E-posta:
cagatay.cengiz@omu.edu.tr.
Kakişim, C. (2016). Nihal Atsız’ın Kemalizm Eleştirisi ve Bu
Eleştirinin Nedensel Çözümlemesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları
Dergisi, 5(2), 123-136.
https://tarihibilgi.org/nihal-atsiz/
Irkçılık-Turancılık Davası - Vikipedi (wikipedia.org)
https://www.odatv.com/guncel/sabahattin-aliyi-olume-goturen-kavga-turkculuk-davasi-120041639
Fotoğraf: https://www.facebook.com/kuvayyimilliye/photos/a.604744043029095/1494979840672173/?type=3
Fotoğraf: Fotoğraf Kaynak: https://m.haber7.com/biyografi/haber/3087217-alparslan-turkes-kimdir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder