11 Temmuz 2024 Perşembe


 
  SEN ANLAT

YOGA EĞİTMENLERİ KONUŞUYOR

KONUK: YOGA EĞİTMENİ AYSUN CENGİZ 





YOGA EĞİTMENİ AYSUN CENGİZ: 

" YOGAYLA HAYATA BAKIŞIM DEĞİŞTİ. ÖZGÜRLEŞTİM VE HAFİFLEDİM"

"YOGA HEM KENDİMİ HEM İNSANLARI ANLAMLANDIRMAMI SAĞLAYAN BİR ARAÇ"

" KAPİTALİZM YOGAYI DA PAZARLAMAYA BAŞLADI, RUHSALLIĞINDAN ÇOK GÖRSELLİĞİNE DİKKAT ÇEKEREK"

"HALK EĞİTİM MERKEZLERİ VE ÇANKAYA EVLERİNDE ÜCRETSİZ YOGA DERSLERİNİN KALDIRILMASINDAN DOLAYI ÇOK ÜZGÜNÜM"

"YOGA YAPMAK İÇİN ESNEK YA DA KASLI OLMAK GEREKMEZ"

"İMKANI OLMAYANLARA ÜCRETSİZ YOGA SINIFLARI AÇMAK İSTERİM" 



NEVİN BİLGİN 

Yoga Eğitmeni Aysun Cengiz, sorularımızı yanıtladı: 

Yoga ile nasıl tanıştınız?

Hayatımın zorlu bir döneminde, içinde bulunduğum kasvetli ruh halinden çıkabilmek adına bir arayışa girdiğim ama ne aradığımı da tam olarak bilmediğim bir dönemde hasbelkader tanıştım. O dönemde kendimi oyalamak zihnimi meşgul eden düşüncelerden uzaklaşmak adına 3 ayrı kursa başlamıştım; zumba, tango ve yoga. Zumba ve tangoya da teşekkür ediyorum ama onlar geçici yoga kalıcı oldu benim için.

Bu süreçte neler hissetiniz? 

Yoganın bana bir şekilde iyi geldiğini hissettim. Hem mental hem fiziksel hem de içsel olarak hafiflemiş ve huzurlu. Üstelik zihnimi meşgul eden düşüncelere sebep olan durumlar hâlâ geçmemişti ama artık beni rahatsız etmiyordu. Durumu olduğu gibi kabullenmiştim ve bu beni inanılmaz özgürleştirdi ve hafifletti. Hayata dair bakış açım değişti, sorun ettiğim şeylerin aslında o kadar da sorun olmadığını, abartılı tepkiler verdigimi, olan biten her şeyin hayatın doğal akışı içinde, diğer her şey gibi gelip geçici deneyimler olduğunu görmemi sağladı. Bu da işleri kolaylaştırmaya başladı.





Yoga sizin için ne ifade ediyor?

Yoga benim için sadece asanaları yaptığım ve yaptırdığım anlardan ibaret değil. Yoga, nefes farkındalığıyla, felsefi öğretileriyle, meditasyonuyla, derinliğiyle; kendimi, insanları ve hayatı biraz olsun anlamamı ve  anlamlandırmamı sağlayan bir araç, bir sığınak, bir rehber benim için. Hayatin kullanım kılavuzu adeta..

Yoganın hayatınızdaki etkileri nelerdir?

Yoga adeta hayatımı kolaylaştırdı. Dirençlerimi, korkularımı, kaygılarımı görüp kabullenmek, onlardan özgürleşmemi sağladı.  Tabiki kaygılar, korkular tamamen yok olmadı, ama onlarla baş etme yöntemleri geliştirmemi sağladı. Beni tanıyanların söylediğine göre,  öfkeli ve gergin biriyken yogaya başladıktan sonra daha sakin birine dönüşmüşüm ve evet haklılar,  bunu ben de kendimde fark ediyorum. Dünyanın  düzeni zıtlıklar üzerine kurulmuş,  ister kabul et ister etme, ama karanlığın varlığı değiştirilemez bir gerçek, tıpkı aydınlık gibi.. ve değiştiremeyecegim durumlar için kendimi hırpalamayı bıraktım.

Yoga eğitimcisi olmaya nasıl karar verdiniz?

Yoga bana kendimi bu kadar iyi hissettirince, o zaman ki yoga hocamın da teşvikiyle neden ben bu işin eğitimini almayayım ki dedim ve demekle de kalmadım, yoga hocası olmak yolunda eğitimlere başladım.

Yoga eğitimi verirken neler hissediyorsunuz? 

Yoga henüz hayatımda yokken bir soru yankılanırdı zihnimde. "kendime ve başkalarına nasıl faydalı olabilirim?"  Ve cevap geldi.. yoga aracılığıyla kendime ve  ulaşabildiğim kadarıyla  insanlara faydalı olmak, onlardan güzel geri bildirimler almak, tarif edilemez bir tamamlanmışlık duygusu yaşatıyor.

Yoga hareketleri yaparken bedeninizde ve zihninizde neler hissediyorsunuz? 

Açıkçası yoga hayatımın ilk yıllarında bir asanayı en iyi şekilde yapmakla aşırı derecede ilgilenirdim ve kendimi zorlardım. Zamanla asanaların amaç değil araç olduğunu kavradım. Şimdi hareketleri yaparken bedenimi dinliyorum, dur dediği yerde durup bekliyorum, zaman veriyorum, her nefesle kendimi duruşun içine bırakıyorum. Bu çok rahatlatıcı bir his. yogada "bedeninin sınırlarında kalmak" diye bir cümle vardır, "bedenin sınırlarına saygı duymak". Onu hoyratça itip kakmak çekiştirmek yerine ona saygı duymak ve şefkatle yaklaşmak. Duruşta derinleşmek adına çekme, zorlama ihtiyacı duyuyorsan bile ki bazı bedene de bu iyi gelir, zorlamak da kötü bir şey değildir aslında,  sadece bunu yaparken bile bedene şefkatle yaklaşmak esastır. Acı eşiğini aşmamak, beden sağlığını korur.



                               Aysun Cengiz anlatıyor

Zihnime gelince, bir grupla yoga yapıyorsam sadece kendime odaklanırım. Tek başıma yaptığım pratiklerde de düşünmeden kendimi akışa bırakmaya çalışırım.  Çalışırım diyorum çünkü bir sonraki asanayi düşünmeden akmak her zaman mümkün olmuyor. En azindan kendi adima bu böyle.

Yoganın fiziksel ve zihinsel sağlık üzerindeki etkileri hakkında neler söylersiniz?

İnsan bedeni, iskelet yapısı,  eklemler, kaslar.. tamamen hareket etmek üzere tasarlanmış ve hareketsiz kalmak eklem sağlığını olumsuz etkiliyor. Modern yaşamda masa başında geçirilen uzun iş saatleri, cep telefonu, bilgisayar kullanımı, insanı hareketsizleştirdi. Hareketsiz kalan bedende, ağrılar kaçınılmaz oldu. Özellikle,  bel, sırt ve boyun ağrısı şikayetleri çok fazla. Yogaya başlayan insanlarda en çok duyduğum şey,  ağrılarının azaldığı ve geçtiği yönünde. Yogayi bıraktıkları zaman ağrıların da yeniden başladığını söylüyorlar.  Bedenin ihtiyacı olan hareketi ona sunmalıyız. Ve yoganın aynı zamanda mental sağlığa da iyi geldiği bilimsel bir gerçek. Nefes ve meditasyon kisilerin kaygı bozukluklarını gidermelerine destek oluyor. Sadece doğru diyafram nefesi bile insan sağlığına çok önemli bir katkı sağlıyor. Kaygi, korku, güvensizlik gibi duygular insana doğru nefes almayı bile unutturuyor,  yeteri kadar oksijenlenmeyen iç organlarda sağlık sorunları kaçınılmaz hale geliyor. Yoga insana kendini ve kendi değerini hatırlatıyor,  beden, ruh ve zihin sağlığına özen göstermeye davet ediyor.



Yoga ve meditasyonun sizin için önemi nedir? 

Yoga bütünsel bir disiplin. İçinde insanî ve evrensel değerleri barındıran, doğaya evrene enerjiye saygi duyan, nefesi, asanaları,  meditasyonu ile bütünsel bir disiplin ve bu haliyle de insanın, ruhen bedenen zihnen kendi içinde dengeli bir uyuma ve sonra da tüm evrenin enerjisiyle dengeli bir uyuma gelmesini amaçlar. Yani insan kendi iç çatişmalarını çözmeden, kendi özüyle iletişim kurmadan, başkalarıyla sağlıklı iletişim kuramaz, bu dünyaya uyumlanamaz. Yoga ve meditasyon insanın kendini, başkalarını, doğayı, hayatı, dünyayı, evreni algılaması ve anlaması açısından kıymetli bir araç bence.

Yoganın kapitalizm tarafından nasıl kullanıldığını düşünüyorsunuz?

Bir şey ilgi görmeye başladığında yaygınlaşır. Yaygınlaşmaya başladığında moda olur ve ticari bir araca dönüşür. Yoga da kapitalizmden nasibini aldı, ya da tam tersi, kapitalizm yogadan nasipleniyor. Özelikle sosyal medyanın da etkisiyle yoga, ruhsallığından çok görselliğiyle dikkat çekmeye ve pazarlanmaya başladı. Kapitalist sistemde bunun olması kaçınılmaz. Hani o çok konuştuğumuz "farkındalık" var ya işte bu noktada kapitalizmin tuzaklarına düşmemek kişilerin farkındalığına kalmış.

Yoganın para amaçlı kullanımının yoganın ruhuna ters düştüğünü düşünüyor musunuz?

Para, hayatlarımızı idame ettirebilmek için gerekli bir araç, bir ihtiyaç. Ortaya konan emek,zaman ve hizmetin hakkettiği bir değer var elbette, ben bu değeri belirlerken açgözlü davranmayı yoganın ruhuna aykırı buluyorum. Her zaman, her alanda fırsatı kazanca dönüştüren ticari zekalar olmuştur ve olmaya da devam edecek.



Yoganın ticari bir hale gelmesi hakkında ne düşünüyorsunuz?

Yoganin ticari hale gelmesi beni hem rahatsiz ediyor hem de etmiyor. Şöyle ki imkani olanlar tabiki lüks malzemelerle pahalı yoga salonlarına üye olsun, lüks yatlarda yoga kamplarina gitsin, beni ilgilendirmez ve rahatsız da etmez. Beni rahatsız eden maddi imkanı olmayan ama yoga yapmak isteyen insanların yogaya ulaşamaması. Mesela halk eğitim merkezlerinde ücretsiz yoga dersleri neden kaldırıldı ben çok merak ediyorum ve bundan çok rahatsız oluyorum. Kime ne zararı var yoganin, yoga yapan insanların? Üstelik de beden ve mental sağlık üzerine onca faydaları biliniyorken

Yoga eğitimi almak isteyenlere ne tavsiye edersiniz? 

Farklı farklı hocalardan yoga dersi almalarını sonra da kendilerini en iyi hissettikleri hoca ile istikrarlı bir şekilde pratiklerine devam etmelerini öneririm. 

Egitmenlik eğitimi almak isteyenlerin de iyice araştırmalarını ve karar verirken kalplerinin sesini dinlemelerini öneririm. İçinde en ufak bir "acaba" varsa içlerine sinen bir enerji ile karşılaşana kadar araştırmaya devam etmeliler. Ben öyle yapmıştım. İçimdeki ses "işte bu" diyene kadar araştırmıştım.

Yoga pratiğini günlük yaşamınızda nasıl sürdürüyorsunuz?

Verdiğim dersler esnasında kendimi yoga yapmış gibi hissedemiyorum. Grup sinerjisinin de tadı başka olduğu için farkli yoga hocalarımın derslerine katılıyorum. Onun dışında bedenimin alışık olduğu hareket düzenini devam ettirmek adına tek başıma sabahları kısa bir seriyi pratik ediyorum.

Yoga ve mindfullness arasındaki ilişki hakkında ne düşünüyorsunuz?

Aslında birbirine çok paralel olduğunu düşünüyorum,  kendi yoga anlayışıma ve yoga tarzıma göre.  Kendi yoga anlayisima  göre diyorum çünkü her hocanın kendine has bir tarzı var. Kişinin içinde bulunduğu her anın yargısız bir gözlemcisi olmasi yogada da edinmek ve edindirmek istediğimiz bir hal.



Yoga yaparken en çok hangi zorluklarla karşılaşıyorsunuz?

Kendi pratigimde karşılaştığım bir zorluk hatırlamıyorum.

Sadece yogaya karşı oluşmuş önyargıları parçalamak atomu parçalamaktan daha zor diyebilirim. Ders vermeye başladığım ilk yıllarda yogaya karşı, bağdaş kurup, ellerin baş ve işaret parmaklarini birlestirip, gözlerini kapatarak om demekten ibaret olduğuna dair önyargi vardı. Şimdi de sosyal medya sayesinde tepeüstü baş duruşu olduğuna dair bir önyargı oluştu. Evet yogada bunlar var ama yoganın bunlardan ibaret olamayacak kadar derin olduğunu söylemek isterim.

Ayrıca yoga yapmak için esnek olmak gerekmez,  kaslı olmak gerekmez. Yoganin bir önkoşulu yok, isteyen herkes yoga yapabilir. Bedensel rahatsızlığı olan insanlar da, doktorları izin verdiği sür…

Yoganın yaygilaşmasının toplumsal etkileri hakkında ne düşünüyorsunuz?

İnsanların bilinç ve farkındalık seviyesini yükselteceğini düşünüyorum. Belki de bu yüzden halkevlerinde ücretsiz yoga derslerini yasaklamişlardir kim bilir. 

Ayrıca yoganin iyileştirici  etkisinin de toplum sağlığına önemli bir katkı sağlayacağı muhakkak.



Yoga ve sağlıklı yaşam hakkında ne düşünüyorsunuz?

İnstagramda bir post gördüm,  70 li yaşlarda yabancı bir kadın yoga yapiyor, son derece dinç ve sağlıklı görünüyor,  yoga yaparken hiç zorlanmıyor. Bizim ülkemizde o yaş grubunu gözlemlediğimde maalesef bir çoğu çökmüş,  bezmiş iki büklüm olmuş insanlara rastlıyorum. Neden bizler de sağlıklı yaş almayalım? Ekonomik zorluklar, güvensizlik, temel ihtiyaçların karşılanmasında bile yaşanan zorluklar yüzünden insanlar kendilerini ihmal ediyorlar. Ama şartların düzelmesini bekleyemeyiz, her seye rağmen hareket etme bilincini oluşturmak gerekiyor. Haftada bir gün bir saat ile olacak iş değil,  günlük yaşamın içine hareketi dahil etmek sağlıklı yaşamın önkoşulu diye düşünüyorum. Oturduğu yerden kalkıp kollarını bacakla…

Yoga yapmak isteyen ama çekinceleri olan kişilere ne söylemek isterim?

Fazla düşünmeden,  hemen eyleme geçin derim. Zayıf veya kilolu, esnek veya katı, güçlü ya da değil hiç önemli değil.  Yoga bir yarış değil,  varılacak bir hedefi yok; yoga bir yolculuk, nereye diye sorarsanız, insanın kendini tanımak adına yaptığı içsel ve uzun bir yolculuk. Bazen güneşli bir havada bazen çetin bir rüzgarda bazen de yağışlı bir günde.. bazen keyifli bazen zorlu bir yolculuk.. ama ne olursa olsun insanın kendine ayırdığı zaman ve verdiği emek hiçbir şeyle ölçülemeyecek kadar kıymetli.. kendiyle mutlu olanın kimseyle derdi olmazmış,  yoga yapan insan herhangi bir sebep olmadan da mutluluk halini içinde hissedebilir. Bu deneyimi kaçırma..

Yoganin ruhsal gelişim üzerindeki etkileri hakkında ne düşünüyorsunuz?

Ruhsal gelişime kendini hazır hisseden biri bir şekilde yoga veya  gelişimine katkı olacak başka bir yöntemle karşılaşır diye düşünüyorum.  Bizzat kendisi istemeyen ya da hazır olmayan birinin ruhsal gelişimine  ne yoga ne de başka bir şey fayda eder. Belki istemesini sağlamak adına bir kapı açılabilir ama o kapıdan geçip geçmemek tamamen kişinin seçimidir. Zorla arkasından kimse itekleyemez,  iteklese bile ters teper. Kişiyi hazır olmadığı bir şeye zorlamak faydadan çok zarar verir. Ruhsal gelişime meraklı,  istekli, hazır bir kişi içinse yoga gerek pratiklerle, gerekse felsefesine dair kitaplarla harika bir rehber olur.



Gelecekle yoga ile ilgili planlarınız ve hedefleriniz nelerdir?

Ömrüm ve sağlığım izin verdiği ve yoga yapmak isteyen insanlara ulaşabildiğim sürece yoga dersleri vermeye devam etmek niyetindeyim. 

Federasyonun yoga egitmenlik egitimlerinde görev alıyorum ve bana görev verildiği sürece katılımcılarla bilgi ve deneyimlerimi paylaşmaya devam edeceğim. 

Ayrıca kendi yaşadığım mühitte yoga yapmak isteyen ama imkanı olmayan ögrenci ve ev kadınlarına ücretsiz bir yoga sınıfı açma niyetim var. Yoga salonum olmadığı için mekan araştiyorum.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder