14 MAYIS 2028 DİZAYNI
ÇOK SAYIDA CUMHURBAŞKANI ADAYI HANGİ
ADAYIN İŞİNE YARAR?
NEVİN
BİLGİN
Türkiye’de
13.cumhurbaşkanını belirlemek için 14 Mayıs 2028’de cumhurbaşkanlığı seçimi
yapılacak. Olağanüstü bir durum yaşanmazsa ilk turu, Türkiye genel seçimleriyle
aynı gün gerçekleştirilecek. Anayasaya göre Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan
2028 seçimlerinde aday olamıyor. Ya anayasanın 116.maddesine göre meclisin
erken seçim istemesi ya da anayasanın ilgili hükümlerinin değişmesi halinde
Cumhurbaşkanı Erdoğan yeniden aday olabiliyor.
Cumhurbaşkanı
Erdoğan'ın 2028 Planı ve Türkiye'nin Siyasi Geleceği
Cumhurbaşkanı
Recep Tayyip Erdoğan'ın 2028 seçimleri için belirlediği stratejiler,
Türkiye'nin siyasi haritasını önümüzdeki yıllarda nasıl şekillendireceğimize
dair önemli ipuçları sunuyor.
Özellikle
çok sayıda adayın seçimlere girmesi ve partili adayların arkasındaki parti
desteklerinin önemi bu süreçte büyük bir rol oynayacak. Son iki yıl içinde hızla
kurulan yeni partiler ve arkasındaki adaylar bu anlamda önem taşıyor. Yeni
adaylar ve patiler siyasi rekabeti ve seçim dinamiklerini karmaşık hale
getirirken, Cumhurbaşkanı Erdoğan karşısında yer alan karşı bloğu parçalarken
zayıflatıyor.
İlk Strateji
Ekonomik Göstergeler
Cumhurbaşkanı
Erdoğan'ın 2028 stratejileri arasında öne çıkan adımlardan biri ekonomik
iyileştirmenin sağlanması oluşturuyor. IMF ile yapılan anlaşmalar doğrultusunda
önümüzdeki yıllarca yaşanacak hafif bir rahatlamanın Erdoğan lehine dönmesi
muhtemel. Bu nedenle Cumhurbaşkanı Erdoğan, kısa vadede ekonomiyi güçlendirmeyi
ve yabancı yatırımları çekmeyi hedefliyor. Özellikle Körfez ülkeleri, Rusya ve
Avrupa Birliği gibi dış aktörlerle ilişkilerin güçlendirilmesi, ekonomik
canlanmanın anahtarı olarak görülüyor. Yüksek faizli yapı da sermaye için büyük
önem taşıyor.
Seçmen
Kitlesini Yeniden Kazanma
Seçmen
kazanma stratejisi de Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın planları arasında merkezi bir
yer tutuyor. AK Parti'nin eskiden destek veren seçmen kitlesini yeniden kazanma
çabaları, ekonomik durgunluk ve sosyal değişimlerle sarsılan seçmen tabanını
yeniden bir araya getirmeyi hedefliyor. Bu strateji, alternatif partilere
yönelen seçmenlerin de geri çekilmesini amaçlıyor.
Anayasa
Değişikliği
Anayasa değişikliği
ise Erdoğan'ın siyasi vizyonunun merkezinde yer alıyor. Yeniden Refah
Partisi'nin tabanına yaklaşarak sosyal muhafazakâr politikaları güçlendirmeyi
ve yeni bir anayasa reformu ile bu politikaları kalıcı hale getirmeyi
hedefliyor. Ancak bu süreçte Meclis'teki çoğunluğu sağlama ve muhalefetin
desteğini kazanma zorlukları da bulunuyor.
Mevcut
Adaylar Kimler?
Önümüzdeki
seçimlerde aday olacağını açıklayan isimler arasında daha önce aday olarak
Cumhurbaşkanı Erdoğan lehine çekilen Sinan Ogan, Zafer Partisi Genel Başkanı Ümit
Özdağ milliyetçi blokta aday olacak isimler arasında yer alıyor.
Yarışın en
güçlü adayları arasında olan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu
ile yerel seçimlerdeki başarısıyla önemli bir siyasi figür haline gelen
ülkücülerle CHP adayı olmanın arasında gelip giden Ankara Büyükşehir Belediye
Başkanı Mansur Yavaş'ın adaylığı da şimdiden kesin gibi görünüyor.
Külliye’deki
buluşma ile şimşekleri üzerine çeken ve partisinin Genel Başkanlığı’ndan
ayrılan Meral Akşener de siyasi bir figür olarak kenarda duruyor.
Memleket
Partisi Genel Başkanı Muharrem İnce de yeniden aday olması beklentisi olan
kenarda duran isimler arasında bulunuyor.
CHP’yi ve
siyaseti izlemeyi devam eden, açıklamalar yapan CHP’nin eski Cumhurbaşkanı
adayı ve eski Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu da siyasi bir figür olarak
köşesinden gelişmeleri izliyor.
HDP eski
Genel Başkanı Selahattin Demirtaş da adaylık için değerlendirilen isimlerden
birisi.
Çok Sayıda
Parti Kuruldu, Arkasında Kimler Var
Türkiye’deki
siyasi parti sayısı, başkanlık sisteminin getirdiği düzenle birlikte gidereK
artıyor ve sayısı neredeyse 300’e ulaştı sayılır. Kurulan ittifaklarla TBMM’ye girme olasılığı arttığı
için neredeyse her eski milletvekili bir parti kurar hale geldi.
Muhalefet
oylarında çok küçük de olsa bölünme yaratacak küçük partiler, çıkardıkları
adaylar ya da destekledikleri adaylarla ilk tur cumhurbaşkanlığı seçimlerinde
önem taşıyabiliyor. Yeni kurulan partiler arasında Yusuf Halaçoğlu’nun Kutlu
Partisi, Yavuz Ağıralioğlu’nun partisi derken son olarak kurulan SHP de oldukça
tartışma yaratmış görünüyor.
28 Haziran 2024 tarihinde Yargıtay’ın resmi sitesinde, 1995 yılında
Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) ile birleşme kararı doğrultusunda kendisini
fesheden Sosyal Demokrat Halkçı Parti (SHP) adıyla yeni bir partinin kurulduğu
belirtildi. SHP’nin yeniden açılması CHP kulislerinde hareketliliğe sebep oldu.
CHP içerisinde, SHP’nin kurucusunun kim olduğu ve arkasında muhalif bir
hareketin bulunup bulunmadığı soruları gündeme geldi. SHP’nin yeniden açılması,
CHP Merkez Yönetim Kurulu’nun (MYK) da gündemine geldi. CHP Genel Başkanı Özgür
Özel, kurmaylarına SHP’nin hukuki durumuyla ilgili bir araştırma yapmaları
talimatını verdi.
Basına yansıyan SHP’nin yeniden kurulduğu haberleri sonrası CHP içerisinde
“SHP’yi kim kurdu, arkasında kimler var?” sorularının yanıtı aranıyor.
CHP'nin 7'nci Genel Başkanı
Kemal Kılıçdaroğlu, SHP'nin kuruluşuyla ilgisi olduğu yönündeki iddiaları
yalanladı. Kılıçdaroğlu, “SHP'ye mi genel başkan olacakmışım? Böyle bir şeyler
yazıldı çizildi. Bunların tamamı da hayal ürünü olarak nitelendirdi.
Tüm bu gelişmeler 2028’e doğru
giden yolda Cumhurbaşkanı Erdoğan karşısında gibi görünen bloğun oldukça
parçalı bir yapıda olduğunu gösteriyor. Tabii bu parçalı yapı ilk turda
Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın aday olabilmesi halinde işine yarayacak nitelikte
görünüyor. Ancak en güçlü aday olan Ekrem İmamoğlu ile 2.turda karşı karşıya
gelmesi, bu parçalı yapıdaki siyasi figürler ve arkalarındaki siyasi partilerle
yapılacak işbirliği görüşmeleri ile nasıl bir noktaya varır tümünü zaman
gösterecek.
Ek:
2023
yılında kurulan siyasi partilerin detaylı bir listesi ve kuruluş tarihleri:
Milliyetçi
Türkiye Partisi (MTP) - Kuruluş tarihi: 27.02.2023
Kızılelma Partisi
(KP) - Kuruluş tarihi: 06.03.2023
Ulusun
Partisi (UP) - Kuruluş tarihi: 13.03.2023
Merkez Sağ
Parti - Kuruluş tarihi: 22.03.2023
Milliyetçi
Sol Parti (MİLLİ SOL) - Kuruluş tarihi: 19.04.2023
Milli
Beraberlik Partisi - Kuruluş tarihi: 26.04.2023
Büyük
İktidar Partisi (Bİ PARTİ) - Kuruluş tarihi: 22.05.2023
Adalet ve
Hürriyet Partisi (AHP) - Kuruluş tarihi: 21.06.2023
Ata Parti
(ATA PARTİ) - Kuruluş tarihi: 28.07.2023
Halkın
Umudu Partisi (UMUD PAR) - Kuruluş tarihi: 28.07.2023
Yerli ve
Milli Parti (YMP) - Kuruluş tarihi: 28.07.2023
Sosyalist
Cumhuriyet Partisi (SCP) - Kuruluş tarihi: 14.08.2023
Adil
Türkiye Partisi (ATP) - Kuruluş tarihi: 14.08.2023
Umuda
Yürüyüş (UYP) - Kuruluş tarihi: 27.09.2023
Halkın
Sesi Partisi - Kuruluş tarihi: 27.09.2023
Türkiye
Uyanış Partisi (TUP) - Kuruluş tarihi: 05.10.2023
Anadolu
Medeniyet Partisi (ANA PARTİ) - Kuruluş tarihi: 27.10.2023
Genç
Türkiye Partisi (GTP) - Kuruluş tarihi: 08.11.2023
Türkiye
Güven Partisi (TGP) - Kuruluş tarihi: 09.11.2023
Türkiye
Emekliler Partisi (TEP) - Kuruluş tarihi: 14.11.2023
Turan
Partisi (TURAN PARTİSİ) - Kuruluş tarihi: 21.11.2023
Büyük
Parti (BP) - Kuruluş tarihi: 23.11.2023
Yeşil Sol
Parti (YSP) - Kuruluş tarihi: 24.11.2023
Türkiye'm
Partisi (TÜRKİYE'M) - Kuruluş tarihi: 29.11.2023
Küresel
Adalet ve Liyakat Partisi (KALP) - Kuruluş tarihi: 29.11.2023
Cumhuriyet
Partisi - Kuruluş tarihi: 28.12.2023
Ek:
Partilerin
üyesi sayıları
- AK PARTİ : 11.241.230
- CHP: 1.369.430
- İYİ Parti: 617.513
- MHP: 464.092
- Demokrat Parti: 364.444
- Yeniden Refah: 269.391
- Saadet Partisi: 265.738
- DEVA Partisi: 177.454
- BBP: 119.237
- Gelecek Partisi: 76.182
- Zafer Partisi: 25.535
- Memleket Partisi: 25.132
Cumhurbaşkanı Seçim Kanunu Madde 3 Şu
Şekildedir:
Seçim
dönemi, seçim döneminin başlangıcı ve seçimlerin tamamlanması
MADDE 3 –
(Değişik: 25/4/2018-7140/3 md.)
(1) Cumhurbaşkanı ve Türkiye Büyük Millet Meclisi seçimleri beş yılda
bir aynı günde yapılır.
(2) Bir kimse en fazla iki defa Cumhurbaşkanı seçilebilir. Ancak
Cumhurbaşkanının ikinci döneminde Meclis tarafından seçimlerin yenilenmesine
karar verilmesi hâlinde, Cumhurbaşkanı bir defa daha aday olabilir.
3) Cumhurbaşkanı ve Türkiye Büyük Millet Meclisinin görev
sürelerinin dolmasından önceki son Pazar günü oy verme günüdür. Görev süresi,
birlikte yapılan bir önceki seçim tarihi esas alınarak belirlenir. Oy verme
gününden geriye doğru hesaplanacak altmış günlük sürenin ilk günü seçimin
başlangıç tarihidir.
(4) Seçimlerin yenilenmesine karar verilmesi hâlinde bu karar
kırksekiz saat içinde Resmî Gazete'de yayımlanarak ilân olunur. Bu kararın
verildiği günden sonra gelen altmışıncı günü takip eden ilk Pazar günü
Cumhurbaşkanı ile Türkiye Büyük Millet Meclisi genel seçimi birlikte yapılır.
(5) Cumhurbaşkanlığı makamının herhangi bir nedenle boşalması ve
Türkiye Büyük Millet Meclisi genel seçimine bir yıl veya daha az süre kalması
hâlinde, Cumhurbaşkanı seçimi, makamın boşaldığı günden sonra gelen altmışıncı
günü takip eden ilk Pazar günü Türkiye Büyük Millet Meclisi genel seçimiyle
birlikte yapılır.
Cumhurbaşkanlığı makamının herhangi bir nedenle boşalması ve
Türkiye Büyük Millet Meclisi genel seçimine bir yıldan fazla süre kalması
hâlinde, Cumhurbaşkanı seçimi, makamın boşaldığı günden sonra gelen kırkbeş gün
içindeki son Pazar günü yapılır. Bu şekilde seçilen Cumhurbaşkanı Türkiye Büyük
Millet Meclisi seçim tarihine kadar görevine devam eder. Kalan süreyi
tamamlayan Cumhurbaşkanı açısından bu süre dönemden sayılmaz.
(7) Yukarıdaki fıkralarda öngörülen süreler içinde seçimin
tamamlanması amacıyla, YSK tarafından, seçim takvimi resen belirlenir ve ilân
edilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder