10 Temmuz 2024 Çarşamba

 APARTMAN VE SİTE YÖNETİMLERİNDE DENETİMSİZLİK

YOLSUZLUKLARA VE ANLAŞMAZLIKLARI AÇIK KAPI

ELDEN PARA TOPLAYAN VE BANKA HESABI AÇMAYAN APARTMAN YÖNETİCİLERİ

DENETLENEMEYEN YÖNETİM HESAPLARI

HARCAMALAR VERGİLENDİRİLMELİ 



Apartman yönetimleri, site sakinlerinin ortak yaşam alanlarındaki düzenin sağlanması, bakım ve onarım işleri ile finansal yönetimin gerçekleştirilmesi gibi birçok önemli görevi üstlenmektedir. Ancak, apartman yönetimlerinin mali ve idari konularda şeffaf olmaması, özellikle aidat ve diğer ek giderlerin toplanması sürecinde çeşitli sorunlara yol açmaktadır. Bu nedenle, apartman yönetimlerinin denetlenmesi ve bankaya yatırılmayan elden toplanan aidatların zorunlu olarak bankaya yatırılmasını sağlamak için yeni yasal düzenlemeler yapılması gerekmektedir. Ayrıca harcamalar vergilendirilmelidir. 

Apartman Yöneticisinin Görevleri ve Hukuki Sorumluluğu

634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu’nun 34. ve devamındaki maddelerinde apartman yöneticiliği düzenlenmiştir. Bu kanuna göre, apartman yöneticisinin görevleri şunlardır:



Genel Yönetim İşleri: Ortak alanların bakımı, güvenliği ve temizliğini sağlamak.

Defter Tutma: Aidat ve diğer giderlerin kaydını tutmak, muhasebe işlemlerini düzenlemek.

Belgeleri Saklama: Toplanan aidatlar, yapılan harcamalar ve diğer mali belgeleri düzenli ve şeffaf bir şekilde saklamak.

İşletme Projeleri: Yıllık işletme projeleri hazırlayarak kat maliklerinin onayına sunmak.

Yönetici, bu görevleri yerine getirirken kat maliklerine karşı bir vekil gibi sorumludur. Ancak, mevcut durumda bu sorumlulukların yerine getirilip getirilmediği konusunda yeterli denetim mekanizmaları bulunmamaktadır.


Yeni Yasal Düzenlemeler

Mali Denetim Zorunluluğu: Apartman yönetimlerinin mali işlemlerinin belirli aralıklarla bağımsız denetim kuruluşları tarafından denetlenmesi zorunlu hale getirilmelidir. Bu denetimler, aidatların ve diğer gelirlerin doğru bir şekilde toplandığını ve harcandığını garanti altına alacaktır.


Bankaya Yatırma Zorunluluğu: Elden toplanan aidatların ve diğer gelirlerin, belirli bir süre içerisinde bankaya yatırılması zorunlu olmalıdır. Bu süre, maksimum 7 gün olarak belirlenebilir. Böylece, paranın kaybolma riski azaltılmış olur ve mali şeffaflık sağlanır.


Denetim Raporları: Denetim sonuçlarının apartman sakinlerine düzenli olarak bildirilmesi gereklidir. Bu raporlar, tüm kat maliklerine elektronik posta veya apartmanın ilan panosunda duyurulmalıdır.


Şikayet ve İtiraz Mekanizmaları: Apartman sakinlerinin yönetimle ilgili şikayetlerini ve itirazlarını iletebilecekleri bağımsız bir başvuru mekanizması oluşturulmalıdır. Bu mekanizma, şikayetlerin adil ve hızlı bir şekilde değerlendirilmesini sağlamalıdır.



Yönetim Eğitimi ve Sertifikasyon: Apartman yöneticilerinin belirli bir eğitim programından geçerek sertifika alması zorunlu hale getirilmelidir. Bu eğitim programları, yöneticilerin mali yönetim, hukuk ve idari konularda yeterli bilgiye sahip olmalarını sağlayacaktır.

Bu yasal düzenlemeler, apartman yönetimlerinin mali ve idari sorumluluklarını daha etkin bir şekilde yerine getirmesini sağlayarak, apartman sakinleri arasındaki güvenin artmasına katkıda bulunacaktır. Ayrıca, bu düzenlemeler sayesinde vatandaşlar haklarını daha etkili bir şekilde savunabilecek ve olası anlaşmazlıkların önüne geçilebilecektir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder