8 Eylül 2024 Pazar

         SEN ANLAT KÖŞESİNİN KONUĞU

            GAZETECİ ŞAHİYE SAY 


SAMANDAĞ'IN GİZLİ ARŞİVİ

GAZETECİ ŞAHİYE SAY VE 38 YILDIR AYAKTA KALAN İLK YEREL GAZETE

ŞAHİYE SAY'IN 38 YILLIK GAZETECİLİK YOLCULUĞU VE SAMANDAĞ GAZETESİ'NİN BAŞARI HİKAYESİ

AĞIR TRAFİK KAZASI VE  DEPREME RAĞMEN GAZETECİLİĞE DEVAM ETTİ

^GAZETECİ-YAZAR SAY:

 'DÜŞÜNCE YOKSA HAYAT YOK" 

"SEMBOLİK SEÇKİN DEĞİL, YEREL GAZETECİ OLDUM" 


                                         Gazeteci Şahiye Say


NEVİN BİLGİN 

Gazeteci Şahiye Say, Türkiye’nin ilk yerel gazetelerinden biri olan Samandağ Gazetesi’ni 38 yıldır aralıksız çıkarmayı başaran bir isim. Gazetecilik kariyerini, yaşadığı zorlukları ve yazarlık deneyimlerini bizimle içten bir şekilde paylaştı. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi eski Dekanı Abdülrezzak Altun'un, Say'ın kitabının önsözüne yazdığı gibi "sembolik seçkinci" olmadan yerel gazeteciliği sürdüren bir isim olan Say'ın sorulara verdiği yanıtlar şöyle: 

Soru: Neden bir yerde çalışmak yerine gazete çıkarmayı tercih ettiniz?

Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi’ne bağlı Basın Yayın Yüksekokulu'ndan mezun olduktan sonra, 1983-1984 yıllarında kendi gazetenizi çıkarmaya karar verdim. Gazetecilik yapmak için büyük şehirlerde olmam gerekiyordu, ama ben Hatay’a dönerek Samandağ’da, özellikle kadınları destekleyerek bir şeyler yapmak istedim. Samandağlılar bana büyük destek verdi. Uygun bir yer bulup matbaayı kurduk ve o zamandan beri arşiv oluşturmaya devam ediyoruz.



Soru: Gazetecilik kariyerinizde sizi etkileyen bir haber var mı?

16 ödülüm var ve son ödülümü Reyhanlı adlı makalemle Çağdaş Gazeteciler Derneği'nden aldım. Ancak ödül törenine giderken bir trafik kazası geçirdim ve bu süreç oldukça zorlu oldu. Reyhanlı makalesi benim için çok anlamlı. Ayrıca, yaşlı bir Samandağlı amca, portakallarının bahçesinden tamamen çalındığını bana anlattı ve ağlamaya başladı. Polise gitmesini söyledim ama "Önemli olan haberin çıkması" dedi. Bu beni çok etkiledi. İnsanların gazeteye sahip çıkması ve destek vermesi hayatımda önemli bir yer tuttu.



Soru: Ekonomik olarak gazeteyi nasıl sürdürüyor ve finanse ediyorsunuz?

Başlangıçta küçük bir yer kiraladım ve gelen bağışlar ile ilanlarla destek sağladık. Matbaayı kurarak, ihtiyaçları karşılamak için SSK primlerini yatırdık.



Soru: Samandağ’ın en büyük sorunu nedir?

Deprem öncesi ve sonrası Samandağ çok farklı. Depremden sonra birçok insan başka yerlere göç etti ve Samandağ ruhunu kaybetti. Yaralı evlere erken girilmeye başlandı ve bu durum turizmi olumsuz etkiledi. Herkes büyük acılar yaşadı.


Soru: Trafik kazası hakkındaki deneyiminizi paylaşır mısınız?

Reyhanlı makalem nedeniyle ödül alacaktım, ancak trafik kazası geçirdiğim için ödül törenine katılamadım. Yoğun bakımda kaldım ve beynimde pıhtı oluştu. Konuşma terapisi alıyorum ve Mustafa Kemal Üniversitesi’ndeki hocam bana büyük katkı sağladı, özgüven kazandırdı. Hacettepe Üniversitesi’ndeki hocaların katkıları da büyüktü. Mustafa Kemal Üniversitesi’ndeki hocamı depremde kaybettik; bu benim için büyük bir üzüntü kaynağı oldu. Sonrasında dört kitap yazdım.



Soru: Gazetecilik ve yazarlık arasındaki fark nedir?

Gazetecilik, her gün yenilenen ve değişen olayları içerir. Yazarlık ise daha geniş bir bakış açısı ve derin analiz gerektirir. Gazetecilikte haberler günlük olarak yayınlanırken, yazarlık daha uzun süreçleri ve derinlemesine çalışmayı kapsar.

Soru: Depremde gazete nasıl sıkıntılar yaşadı?

Depremde gazetenin arşivi yıkıntılar arasında kaldı, ancak insanlar arşivi kurtarmak için büyük çaba gösterdiler. Tehlikeli olmasına rağmen binaya girip arşivi çıkardılar. Şu anda arşivimiz mevcut. "Düşünce yoksa hayat yok" diyerek, sadece paranın yeterli olmadığını, düşüncenin önemini vurgulamak istiyorum.

İletişim Fakültesi eski Dekanı Abdülrezzak Altun'ın  dediği gibi "sembolik seçkinci" olup haberleri görmemezlikten gelen yerel gazeteciler gibi olmadığını anlatan Say, genç gazetecilere  de doğru kararlı, mücadeleci olmalarını, düşünceye önem vermelerini öğütledi. 



Kimdir?

Şahiye Say, yazar ve gazetecidir. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi’ne bağlı Basın Yayın Yüksekokulu'ndan mezun olduktan sonra, 1982 yılından itibaren Güneş, Cumhuriyet, Express, Anadolu Ajansı ve Radikal gibi önemli yayın organlarında muhabirlik yapmıştır. 

1988 yılında Samandağ Gazetesi'ni kurarak, yerel gazetecilikte önemli bir rol üstlenmiş ve Türkiye genelinde 16 ödül kazanmıştır.

Şahiye Say, aynı zamanda şiir alanında da kendini ifade etmektedir. "Sihirler" adlı şiir kitabı, 2014 yılında geçirdiği trafik kazası sonucunda konuşma yetisini kaybetmesine rağmen yazmaya ve üretmeye devam eden bir ruhun eseridir. Dil kullanımı oldukça başarılı olan "Sihirler", toplumsal ve bireysel konuları derinlemesine ele almakta ve şiirlerindeki ritim ile ahenk dikkat çekmektedir. Mustafa Şimşek’in editörlüğünde yayımlanan bu kitap, 112 sayfadan oluşur ve 2022 yılında ilk baskısı yapılmıştır. Şahiye Say'ın diğer eserleri arasında "Dikenli Koza", "Dünden Bugüne Samandağ" ve "Su Tanecikleri" bulunmaktadır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder