20 Kasım 2024 Çarşamba

 "AMBALAJ KÜLTÜRÜ"NÜN GÖLGESİNDE

CENAZENİN ÖLÜMDEN, DÜĞÜNÜN AŞKTAN, AYİNİN TANRIDAN ÖNEMLİ HALE GELİŞİ

EDUARDO GALEANO'NUN "AMBALAJ KÜLTÜRÜ"



 NEVİN BİLGİN 

Eduardo Galeano'nun "Cenazenin ölümden, düğünün aşktan,  fiziksel olanın akıldan, ayinin Tanrı'dan daha önemli olduğu bir dünyada yaşıyoruz" sözü, günümüz toplumunun yüzeyselliğini ve tüketim odaklı değerlerini özetliyor. Artık duygular ve içerik yerine şekilselliğe, törensel sembollere bırakmış durumda. 

Günümüzde düğünler, aşk ve sevgi yerine görkemli gösteriler ve tüketim odaklı etkinlikler haline geldi. Gelinliklerin hangi marka olduğundan, düğünün nerede yapıldığına, bekarlığa veda, tüylü, şapkalı, kara gözlüklü kına gecelerine abartılı organizasyonlarıa, kimin ne getirdiğine odaklı takı törenlerinin gösterişli sunumlarına odaklanılmış durumda. 

Özün yerine dış görünüş almış durumda. Anlamlı bir birliktelik kutlaması yerine topluma, sosyal medyaya sergilenen birer performansa bırakmış. 

İnsan hayatının değeri yerine, ölüm sonrası düzenlenen cenaze törenleri ön plana çıkmış durumda. Görkemli cenaze törenleri, merhumun yaşam boyu yaptığı katkılardan daha fazla ilgi görebiliyor. Bu durum, yaşayan insanların değerini göz ardı ederken, ölüm sonrası törenlerin aşırı önem kazanmasını sağlıyor.



Elbiseler ve Bedenin Gölgesinde Kalan Kimlikler

Markalar ve pahalı kıyafetler, günümüzde bireylerin kimliklerini ve değerlerini yansıtmaktan çok, bilinçaltındaki boşlukları doldurmak için kullanılıyor. Elbiseler, insanların bedenlerinden ve kimliklerinden daha önemli hale gelmiş durumda. Modanın ve markaların dayattığı standartlar, bireylerin özgün kimliklerinin ve bedenlerinin önüne geçiyor.

Dinin Gösterişe Dönüşen Ayinleri

Din, bireysel bir inanç sistemi olmaktan çıkıp, toplumsal bir gösteriye dönüşmüş durumda. Ayinler ve dini törenler, kişisel inançlardan ziyade topluma sergilenen performanslar haline geliyor. Dinin özündeki manevi değerler, gösterişe ve ritüellere dönüşüyor. Ayinler, Tanrı'dan daha önemli hale gelirken, dini inancın bireyselliği kayboluyor.

Eduardo Galeano'nun eleştirdiği "ambalaj kültürü", günümüzde aşkın, sevginin, insan değerinin ve inancın yerini çoktan almış durumda. 

Eduardo Germán Hughes Galeano kimdir? 

Doğum: 3 Eylül 1940, Montevideo, Uruguay Ölüm: 13 Nisan 2015, Montevideo, Uruguay

Eduardo Galeano, Uruguaylı gazeteci ve yazar olarak Latin Amerika'nın sorunlarını ve tarihini etkileyici bir dille anlatan bir figürdü. Montevideo'da orta sınıf Katolik bir ailede doğdu. Çocukluğunda futbolcu olmayı hayal ederken, gençliğinde birçok farklı işte çalışarak hayatını kazandı. 14 yaşında, Sosyalist Parti'nin haftalık yayını El Sol için ilk politik çizgi romanını sattı.

Gazetecilik Kariyeri ve Sürgün Yılları

1960'larda gazetecilik kariyerine Marcha dergisinde editör olarak başladı. Ancak, 1973'te Uruguay'da gerçekleşen askeri darbenin ardından hapse atıldı ve sonrasında sürgüne gönderildi. Arjantin'e yerleşerek Crisis adlı kültürel dergiyi yayımlamaya başladı. 1976'da Arjantin'de iktidara gelen askeri cunta nedeniyle bu kez İspanya'ya kaçtı. Burada, ünlü üçlemesi "Ateş Anıları"nı (Memoria del fuego) yazdı.

Eserleri ve Temaları

Galeano, Latin Amerika'nın tarihini, sosyal sorunlarını ve adaletsizliklerini derinlemesine ele aldı. Eserlerinde sık sık gazete haberlerini ve tarihi olayları kullanarak, toplumun sorunlarına dikkat çekti. En bilinen eserlerinden bazıları:

Las Venas Abiertas de América Latina (Latin Amerika'nın Kesik Damarları) - Latin Amerika'nın sömürgeci geçmişini ve ekonomik zorluklarını anlatır.

Memoria del fuego (Ateş Anıları) serisi - Latin Amerika'nın tarihini mitler, efsaneler ve gerçeklerle harmanlayarak yeniden anlatır.

El libro de los abrazos (Kucaklaşmanın Kitabı) - İnsanlık halleri ve günlük yaşam üzerine kısa hikayelerden oluşurJ

Dönüş ve Ölümü

1985'in başlarında Montevideo'ya dönen Galeano, burada yaşamaya devam etti ve yazmaya devam etti. 13 Nisan 2015'te, akciğer kanseri nedeniyle hayatını kaybetti

Kaynakça: 

Eduardo Galeano'dan alıntı: "Cenazenin çok önemli olduğu bir dünyada yaşıyoruz..."

Eduardo Galeano - Vikipedi


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder