ANADOLU'NUN SEKSİ TÜRKÜLERİ
GELENEKTEN MODERNİTEYE MİZAH VE CİNSELLİK
NEVİN BİLGİN
Anadolu’nun zengin kültürel mirası arasında türkülerin yeri apayrı. Aşıkların sazıyla dilden dile dolaşan türküler, sadece duyguların değil, aynı zamanda toplumsal olayların, geleneklerin ve hatta mizahi ögelerin taşıyıcısı. Peki, bu türkülerde kimi zaman alaycı, kimi zaman doğrudan, kimi zaman da gizli saklı bir dille işlenen cinsellik teması, Anadolu kültürünün derinliklerinden nasıl süzülüp günümüze kadar ulaşmıştır? Cinsel çağrışımlı kelimelerin yeraldığı türkülerin bile bölgeden bölgeye farklılık taşıdığı Karadeniz bölgesinde daha açık, diğer bölgelerde örtülü ifadeler kullanıldığı görülmektedir.
Bir köy meydanında ya da yaylada söylenen bir türküde, alttan alta verilen mesajlar vardır çoğu zaman. Bu mesajlar, hem dönemin sosyal yapısını yansıtır, hem de dinleyenleri tebessüm ettirir.
Örneğin "Halime'yi samanlıkta bastılar, şalvarını gül dalına astılar";
Halimeyi samanlıkta bastılar
Şalvarını gül dalına astılar
Gecesini bin beş yüze kestiler
Elde bade belde şalvarla oynar
Oynar gavur kızı aman oynar
Muhabbet candan kaynar
Halimenin samanlıktır sarayı
Alışmış liraya almaz parayı
Hasan çavuş yeni bulmuş arayı
Uzat ellerine kına yakayım
Yine "Dam üstünde un eler"le başlayan o türkünün ismi bile duyanların yüzünde gülümseme yaratır:
Dam üstünde un eler
Tombul tombul memeler
Zalım oy gelin zalım zalım zalım
Memeler baş kaldırmış
Kavuşmuyor düğmeler
Zalım oy gelin zalım zalım zalım
Başka bir türkü de şöyle:
PUNAR
İsmail YILDIZTEPE Mehmet TUĞRUL
Punar senin ne balalı başın var
Yârenin var yoldaşın var eşin var
A gız senin bir gecelik işin var
Punar senin sağ böğründe sazlar var
Arasında ufak ufak gızlar var
Bunar senin sağ böğründe uyudum
Ela gözlü bir dilbere vuruldum
Doldur gelin bir su doldur punardan çeşmeden gerdandan
A gız senin bir gecelik işin var
Üçüncüsü kervan geçer yol olur
Araştırmalar ve Analizler
Türkülerin sözlerinde yer alan cinsel çağrışımlı ifadeler üzerine yapılan araştırmalar, bu konunun Anadolu halk müziği repertuarında ne denli yaygın olduğunu ortaya koyuyor. Geçmişten günümüze kadar gelen bu tür ifadeler, kimi zaman doğrudan, kimi zaman ise nükteli bir şekilde anlatılmıştır. Özellikle Türkiye’nin yedi bölgesinden rastgele seçilen 2030 türkü üzerinde yapılan bir çalışmada, cinsellik temalarının sıkça işlendiği görülüyor.
Cinsel Çağrışımlı Kelimelerin Kullanımı
Araştırmalar, cinsel çağrışımlı kelimelerin kullanımı bakımından bölgesel farklılıklar gösterdiğini ortaya koymuştur. Örneğin, Karadeniz türküleri genellikle daha açık ve doğrudan ifadeler içerirken, Ege ve İç Anadolu’da daha örtük ve imalı ifadeler tercih edilmiştir. Bu durum, bölgesel kültürel farklılıkların ve toplumsal normların türkü sözlerine nasıl yansıdığını gösterir.
Sosyokültürel Bir Yansıma
Anadolu’nun türküleri, cinsel çağrışımlı ifadeler barındırırken, bu ifadeler çoğunlukla mizahi bir dille anlatılmıştır. Örneğin, “Kaynana Giller” türküsü, kaynana ve gelin arasındaki ilişkiyi mizahi bir şekilde ele alırken, alttan alta cinsel imalarla doludur. Bunun yanı sıra, “Şu Dağlarda Kar Olsaydım” gibi türkülerde de benzer şekilde, doğaya ve aşka dair ifadeler arasında cinsellik teması işlenmiştir.
Türkülerin sözlerindeki cinsel çağrışımlar, sadece bireysel duyguların değil, aynı zamanda dönemin toplumsal yapısının ve cinsiyet rollerinin de bir yansımasıdır. Bu nedenle, türkülerin bu yönü, müzikologlardan halk bilimcilere kadar birçok araştırmacının ilgisini çekmiş ve üzerine sayısız analiz yapılmıştır.
Anadolu’nun cinsel temalar ya da mizah özellikleri taşıyan bu türküleri, diğer türküler gibi, kültürel bellek mekânlarını mizahi imgelerle güçlendirerek, Türk milletinin kolektif bilincine katkıda bulunur. Bu türküler, hem geçmişin izlerini taşır hem de günümüz dinleyicisine mizahi bir pencere açar. Gelenekten moderniteye uzanan bu zengin miras, halkın içsel dünyasını ve toplumsal yapısını daha iyi anlamamızı sağlar.
Türkülerin Toplumsal Hayattaki Yeri ve Temaları
Türküler, Türk toplumunun özelliklerini, tarihini, gelenek ve göreneklerini en güzel şekilde yansıtan unsurlardandır. İnsana ait tüm duyguları içeren türküler, aynı zamanda Türk toplumunun kültürel ve sosyo-ekonomik yapısı hakkında o döneme ilişkin ayrıntılı fikir vermektedir.
Kaynak:
https://www.altayli.net/kulturel-bellek-mekani-olarak-turkuler.html?form=MG0AV3
https://dergipark.org.tr/tr/pub/tda/issue/57655/776014?form=MG0AV3
https://dergipark.org.tr/tr/pub/folklor/issue/88959/1541718?form=MG0AV3
https://acikbilim.yok.gov.tr/bitstream/handle/20.500.12812/237766/yokAcikBilim_10336471.pdf?sequence=-1&isAllowed=y
https://www.ijoess.com/Makaleler/771886828_1.%20475-488%20ahmet%20sel%c3%a7uk%20bayburtlu.pdf
https://www.sosyalarastirmalar.com/articles/the-perception-of-predestination-of-the-anatolian-people-through-the-folksongs-the-language-of-emotions-and-thoughts.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=WC3c6MgYz9M
https://www.researchgate.net/publication/311658958_Cinsel_Cagrisimli_Turku_Sozlerinin_Bolgelere_Gore_Dagilimi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder