8 Nisan 2025 Salı

KÜRESEL DÜZENİN LİMAN HARİTASI:

ÇİN’İN DÜNYA ÇAPINDAKİ DENİZ STRATEJİSİ

ÇİN'İN AFRİKA'NIN 30 ÜLKESİNDEKİ LİMANLARI


                             fotoğraf: Z raporu                             Büyük Çin liman yatırımlarına sahip ülkeler.

        fotoğraf: https://stratejikortak.com/2025/03/cinin-afrikanin-30-ulkesindeki-limanlari-harita.html

NEVİN BİLGİN 

21. yüzyılın denizlerde yazılan küresel senaryosunda başrol artık yalnızca Batı'nın değil. 

Çin, son 20 yılda deniz ticareti, lojistik ve liman işletmeciliğinde dünyanın en etkili aktörlerinden biri haline geldi. Bu etki yalnızca konteyner trafiğiyle değil, aynı zamanda doğrudan liman sahipliği, uzun vadeli işletme anlaşmaları ve lojistik altyapı yatırımlarıyla ölçülüyor.


Fotoğraf: Z raporu

SAHİPLİK Mİ, İŞLETME Mİ?

Çin'in liman stratejisinde iki temel yöntem göze çarpıyor:


Sahiplik (ownership): Çinli devlet destekli firmalar (özellikle COSCO ve CMPort) bazı limanların doğrudan hissedarı. Bu, kalıcı ve güçlü bir kontrol biçimi.


İşletme hakkı (lease/operation): Çinli şirketler bazı limanları uzun vadeli kiralama yoluyla işletiyor. Bu modelde genellikle limanı modernize etmek veya inşa etmek karşılığında kullanım hakkı elde ediliyor.



STRATEJİK LİMANLAR LİSTESİ

Asya

Gwadar Limanı (Pakistan) – 40 yıllığına Çin'e tahsisli.

Hambantota Limanı (Sri Lanka) – 99 yıllığına Çinli firmalar işletiyor.


Kyaukpyu (Myanmar) – Çinli yatırımcıların kontrolünde.


Kuantan (Malezya) – Ortaklıkla işletiliyor.


Afrika

Doraleh Limanı (Cibuti) – Çin inşa etti ve işletiyor.


Süveyş Kanalı çevresi (Mısır) – Çinli firmaların sanayi bölgeleri ve liman yatırımları var.


Orta Doğu

Khalifa Limanı (BAE) – Çinli firmaların terminal işletmesi mevcut.

Cidde Limanı (Suudi Arabistan) – Modernizasyon yatırımı aldı.


Avrupa

Pire Limanı (Yunanistan) – COSCO, %67 hisseyle çoğunluk sahibi.

Zeebrugge Limanı (Belçika) – COSCO işletiyor.

Valensiya (İspanya) – Çinli şirketler altyapı ortağı.

Hamburg (Almanya) – COSCO, bir terminalde azınlık hissedar.


Amerika Kıtası

Chancay Limanı (Peru) – COSCO’nun büyük ölçekli yeni yatırımı.


Panama Colon Limanı – China Landbridge Group tarafından inşa edildi.


Jamaika Kingston Terminali – 30 yıllığına CMPort tarafından işletiliyor.


Brezilya ve Şili – Çinli firmalar bazı limanlarda azınlık hissedar.


ABD Long Beach Terminali – Çinli COSCO geçmişte işletti, ancak güvenlik gerekçesiyle 2019’da devredildi.


ÇİN’İN TİCARET AĞI: YENİ İPEK YOLLARI

Bu küresel liman yatırımları, sadece ekonomik değil, aynı zamanda jeopolitik bir stratejinin parçası. Çin'in Bir Kuşak Bir Yol (BRI) girişimi kapsamında oluşturduğu bu altyapı ağı, iki temel güzergâhtan oluşur:


1. Kara İpek Yolu Ekonomik Kuşağı

Çin’den başlayarak Orta Asya, Rusya, İran ve Türkiye üzerinden Avrupa’ya uzanan demiryolu ve karayolu ağı. Pekin'den Londra’ya kadar uzanan tren seferleri bu hattın sembolü oldu.


2. Deniz İpek Yolu

Çin’in güney limanlarından başlayarak Güneydoğu Asya, Hint Okyanusu, Afrika boynuzu, Süveyş Kanalı ve Akdeniz üzerinden Avrupa’ya uzanır. Çin’in dünya genelindeki liman yatırımları da bu güzergâhlar boyunca konumlandırılmıştır.



Kaynakça: 

https://www.osw.waw.pl/en/publikacje/analyses/2025-03-11/a-major-reshuffle-ports-china-sells-its-terminals-to-us


https://carnegieendowment.org/posts/2025/02/examining-the-prcs-strategic-port-investments-in-the-western-hemisphere-and-the-implications-for-homeland-security?lang=en


https://www.americaeconomia.com/en/node/290316


https://www.investopedia.com/terms/o/one-belt-one-road-obor.asp?utm_source=chatgpt.com


https://www.cfr.org/backgrounder/chinas-massive-belt-and-road-initiative?utm_source=chatgpt.com


https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ports_in_China


https://inovakademi.com/dunyadaki-limanlar/#:~:text=Shanghai%2C%20%C3%87in%20%E2%80%93%20Shanghai%20Liman%C4%B1%2C,ile%20b%C3%BCy%C3%BCk%20bir%20hacme%20sahiptir.

https://tr.wikipedia.org/wiki/D%C3%BCnyan%C4%B1n_en_i%C5%9Flek_konteyner_limanlar%C4%B1_listesi


https://stratejikortak.com/2025/03/cinin-afrikanin-30-ulkesindeki-limanlari-harita.html

https://www.basenton.com/tr/what-are-the-ports-for-logistics-from-china-to-the-usa/

https://www.aa.com.tr/tr/dunya/cinin-peruda-insa-ettigi-chancay-limani-pasifik-ticaretini-yeniden-sekillendirecek/3395366

https://www.gzt.com/z-raporu/pekinin-kuresel-guc-oyunu-denize-hkim-olan-ticarete-hkim-olur-3768298




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder